Jókai Mór születésének 200. évfordulója alkalmából rendezett konferenciát a Németh Antal Drámaelméleti Intézet. A konferencia szervezése és lebonyolítása egyértelműen jelezte azt a szándékot, amely a Jókai-bicentenáriumot nem egyszerű megemlékezésként, hanem kutatási és művészeti újraértelmezésként kívánta bemutatni. A rendezvénynek otthont adó Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet körterme ideális helyszínnek bizonyult: a falakon körbefutó, molinókon elhelyezett Jókai-kiállítás különleges vizuális keretet adott a programnak, hangsúlyozva a történeti és kreatív megközelítések összekapcsolódását.
A meghirdetett háromszekciós felépítés (Jókai mint drámaíró, Jókai mint adaptációs forrás, Jókai mint kortárs inspiráció) a gyakorlatban is koherens, jól áttekinthető struktúrának bizonyult. Az 1. szekció előadásai – a Levente drámai szerkezetétől az inszuláris dramaturgiáig és az Olympi verseny nyelvi sajátosságaiig – egyértelműen teljesítették azt az elvárást, hogy Jókait mint színpadi gondolkodót helyezzék fókuszba. A 2. szekció a színház- és filmtörténeti Jókai-képek sokféleségét mutatta fel: a színikritikusi életműtől a szerzői filmes Jókai-adaptációig, illetve a kosztümtervezés és a nemzeti divat összefüggéseiig. A kutatói és alkotói nézőpontok kiegyensúlyozottan egészítették ki egymást, és a szekció valóban azt az ígéretet váltotta valóra, hogy Jókait mint adaptációs alapanyagot rendszerszinten tegyük láthatóvá. A 3. szekció előadásai a Jókai-hagyomány továbbélésének kortárs formáit vizsgálták – cirkuszművészeti adaptációtól, a Hevesi Sándor-féle átdolgozásokon át a századelős színháztörténeti áttekintésig.
Az szekcióelőadásokat követő viták felvetettek olyan új kutatói-alkotói szempontokat is, például Jókai mai színpadi jelenlétének lehetőségeiről, amelyek a későbbi egyetemi munkában is hasznosulhatnak. A konferencia közönsége rendkívül sokszínű volt: jelen voltak BA-, MA- és doktori hallgatók, az OSZMI munkatársai, színháztörténészek, valamint külső kutatók és érdeklődők is. A részvételi arány jelezte, hogy a Jókai-bicentenáriumot tematizáló tudományos program valós intézményi igényre és szakmai érdeklődésre válaszolt.
A nap végén megtartott felolvasószínházi előadás (Dr. Szirtes Balázs: Egy drámaíró kínszenvedései, avagy a jószívű ember fiai) méltó lezárása volt a konferenciának: a Jókai-szövegekből készült új összeállítást az SZFE elméleti intézetének oktatói adták elő, ami példaértékű módon kapcsolta össze a kutatást, az oktatást és a művészeti gyakorlatot. A program így teljessé tette azt az intézeti vállalást, hogy Jókait a 21. század művészeti és tudományos diskurzusaiban egyszerre mutassuk be kutatott szerzőként és élő kulturális partnerként. A rendezvény megerősítette, hogy az SZFE szerepe ma nemcsak a színházi és filmes oktatás, hanem a magyar drámai örökség aktív és kritikus fenntartása is. Az egyetem folytatja a Csokonai 250 emlékévvel megkezdett tudományos és művészeti megújítási folyamatot, és a jövőben is olyan programokat kíván létrehozni, amelyekben a klasszikus szerzők újraolvasása élő párbeszédet teremt a 21. század kérdéseivel.
Fotó: Jóri András
2025. november 21-én Can Togay Balázs Béla-díjas magyar filmrendező, forgatókönyvíró, színész, költő, kurátor, kulturális diplomata és egyetemi tanár tartott gyakorlati előadást a mesterséges intelligencia kreatív alkalmazásáról az SZFE-n.
A művészet, a gazdaság és a jog összehangolása ma már összetett és gyakran kihívást jelentő feladat. A program célja olyan szakemberek képzése, akik vezetőként képesek átlátni, irányítani és formálni a kulturális élet folyamatait – a színházi, fesztivál-, galéria- vagy nonprofit szférában, illetve kreatív vállalkozásokban. Jelentkezési határidő: 2026. január 16.
Jókai és a nemzeti divat, Jókai és a cirkuszművészet – két nem szokványos előadás a Németh Antal Drámaelméleti Intézet által az írófejedelem születésének 200. évfordulója alkalmából rendezett konferencia programjából, amelynek célja Jókai újragondolása. A Jókai 200 programsorozat részeként megrendezendő konferencián a résztvevők egy különleges felolvasószínházi élményben is részesülhetnek: az egyetem oktatóinak előadásában hallhatják Szirtes Balázs Egy drámaíró kínszenvedései, avagy a jószívű ember fiai című művét. A programsorozatról az intézet vezetőjét, Antal Zsoltot kérdeztük.
Az előző évekhez hasonlóan idén is elkészült a Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős színművész, bábszínész- és színházrendező szakos hallgatóinak portfóliója, amelyet november 10-én mutattunk be a Magyar Teátrumi Társaság (MTT) közgyűlésén, a Nemzeti Színházban.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) első alkalommal rendezte meg a CINEGE Nemzetközi Egyetemi Filmfesztivált 2025. november 14–15. között az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A fesztivál az idén 160 éves SZFE jubileumi programsorozatának részeként négy országból 24 fiatal filmes alkotásait mutatta meg, emellett szakmai programok és közönségtalálkozók színesítették a kétnapos programot.
Két nap, négy ország, 24 rövidfilm – indul a CINEGE Nemzetközi Egyetemi Filmfesztivál Budapest, 2025. november 13. – A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) november 14–15. között első alkalommal rendezi meg a CINEGE Nemzetközi Egyetemi Filmfesztivált az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet szervezésében és a Nemzeti Filmintézet támogatásával megvalósuló eseményen, négy ország fiatal tehetségei mutatják be alkotásaikat. A vetítések mellett workshopok és kerekasztal-beszélgetések biztosítanak teret a nemzetközi párbeszédhez és a kreatív együttműködéshez.
Ünnepélyes keretek között írta alá együttműködési megállapodását a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) és a VERITAS Történetkutató Intézet és Levéltár november 11-én, az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A dokumentumot prof. dr. habil. Sepsi Enikő, az SZFE rektora és prof. dr. habil. Szakály Sándor, DSc, a VERITAS főigazgatója látta el kézjegyével.
Lukács Ádám rendező 2025-ben végzett az SZFE színművészhallgatójaként. Soron következő interjúnkban vele beszélgettünk a Prométheusz-projekt című előadás kapcsán a görög mitológia időtlen érvényességéről és a jelenkori szorongásokról.

