„Egy szavam se lehet” – beszélgetés Udvarias Katalin, színművésszel

szeptember 4., csütörtök 12:24
Share

Udvarias Katalin 1974-ben diplomázott a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, és tavaly vette át az arany díszoklevelét. Több mint fél évszázados pályafutása során számtalan főszerepet alakított, emellett 16 évig tanított, könyvet ír, és ma is aktívan dolgozik. Beszélgetésünkben a hivatás szeretetéről, a színészi lét kihívásairól, valamint a boldogság titkáról mesélt.

Korkedvezménnyel, nagyon fiatalon, 16 évesen került be a főiskolára. Emlékszik arra a pillanatra, amikor eldöntötte, hogy beadja a jelentkezését a színművészetire?

Már egy ideje ismerjük egymást, hiszen kollégák vagyunk, kérlek tegeződjünk, ebben a szakmában úgyis ez a komfortos.

Visszatérve a kérdésedre, magára a pillanatra nem emlékszem, mert nem egy konkrét, megragadható időponthoz kötődött, sokkal inkább valamiféle magától értetődő belső indíttatást éreztem, ami már pici gyerekkoromtól fogva bennem élt. Nem emlékszem olyan időkre, amikor ne ekörül forogtak volna a gondolataim. Marcaliban születtem, nagyanyám csodálatos asszony volt, a helyi színjátszó kör tagja, aki sokat énekelt. A szüleim is tehetséges emberek voltak, és ez abban is megmutatkozott, hogy mindketten pontosan látták, merrefelé igyekszem, s ezt az utat minden erejükkel támogatták a nulladik kilométerkőtől fogva.

Amikor már nagyobb lettem, úgy éreztem, mindent tudok és megváltom a világot. Ezen persze az ember ennyi idő távlatából már mosolyog, de nem azért, mert megkérdőjelezi ezt az érzést a 16 éves önmagában, hanem azért, mert megrendítő a fiatalok hite, ereje és bizalma az álmaikkal . Ez az, ami a mindenkori fiatalság igazi csodafegyvere, amivel, ha ügyesen bánik az ember, valóban elérheti a kitűzött célokat. Ebben a lelkiállapotban jelentkeztem a főiskolára. A mai napig meghatározó élmény az a 4 forduló, amin akkor túl kellett jutnom ahhoz, hogy sikeres felvételit tegyek.

Tudomásom szerint a mai napig elkísér az a vers, amivel kiálltál az utolsó fordulóban.

Jól tudod; Váci Mihály Volt egy életem című verséről van szó. Emlékszem, hogy mielőtt elkezdtem volna szavalni, leültem a színpad elejére, mire a bizottság elnöke, Vámos László nekem szegezte a kérdést, hogy mit csinálok. Azt válaszoltam, hogy ezt a verset a fűben ülve a fáknak és a madaraknak tudom csak elmondani. Hagyták. Abban az évben kétezer jelentkező volt csak a színészképzésre. Szerényen azt kellene mondanom: meglepett, hogy bekerültem – de nem lepett meg. Tudtam, hogy a főiskolán van a helyem.

Milyen emlékeket őrzöl a főiskolás évekről?

Az élmény maradandó volt. Most úgy emlékszem, nem volt nehézségem, de persze ez csak egy mostani érzés, egészen biztosan voltak nehéz időszakok is. Több legendás tanárunk is volt: Vámos László volt az osztályfőnökünk, Ligeti Méri a tánctanár, Szilágyi Bea a játékmester és segédrendező, Pintér Tamás kezei alatt sajátítottuk el az akrobatika és a lovasképzés alapjait, Montágh Imre a beszédtechnikát, Fábri Edit pedig a hangképzést tanította. Szeretetben dolgoztunk, és minden napot csodának éltem meg.

Főiskola alatt kellett letenned az érettségit is. Hogy tudtad összeegyeztetni a kettőt?

Őszintén? Nemigen. (nevet) Akkorra már úgy beszippantott a főiskola, hogy bevallom, nem fordítottam sok energiát a felkészülésre. Esti tagozaton végeztem az Eötvös gimnáziumban. Sosem felejtem el, amikor a történelemtanár megkérdezte, mik a terveim érettségi után. Azt feleltem, hogy színésznő leszek. Akkor azt mondja, amit tud – felelte. Így vizsgáztam le az 1789-es francia forradalomból hármasra.

A diploma után, amikor elkezdted a pályádat az Operettszínházban, megmaradt ez a „mindennap csoda” érzés, vagy azóta árnyalódott a kép?

Megmaradt. De ez nem azt jelenti, hogy mindig minden akadálytalan lett volna. Például nagy és állandó kérdés a nagy szériákat játszó színészek életében, hogy hogyan lehet 300–400 előadás alatt megőrizni a frissességet, valamint azt, hogy a fásultság ne érje utol az embert. Nem rutinból jásztani, hanem minden pillanatot újra és újra ott megkeresni, mintha még sosem találta volna meg az ember. Ez komoly kihívás, de már akkor arra koncentráltam, ami boldogít, amikor elkezdtem a pályát – ez pedig azóta sem változott. A nehézségek csak útjelző táblák, amelyek terelgetnek, építenek. Nem haragudni kell rájuk, hanem megérteni az üzenetüket. A színháznak, főleg a zenés színháznak olyan eszközök állnak a rendelkezésére, amivel képes az embereknek valóságos kapaszkodót adni a mindennapokhoz. A zenés színházban a zene gyógyító hatása különösen intenzíven érvényesül, mivel itt a művészet minden formája – dal, zene, mozgás, színjátszás – egységes élményként hatja át a nézőt. A zenés színház nem csupán szórakoztat, hanem katartikus élményt is nyújt: a dalszövegek érzelmi tartalma, a melódiák lelki rezonanciája és a színpadi történet együttesen. Ez a művészeti forma különösen alkalmas arra, hogy segítse az érzelmi intelligencia fejlődését és az empátia mélyülését, miközben a közös élmény révén csökkenti az elszigeteltség érzetét. Ennek lehetőségét átadni nemcsak boldogság, de kötelesség is. Felelősség, mert nem mindenki olyan szerencsés, hogy támogató, a művészetet gyakorló és értő családból származzon, mint mi. Nekem ugyanis van egy csodálatos és tehetséges húgom, Udvarias Anna, aki szintén színésznő.

A pályád teret engedett más érdeklődési köröknek?

Ha arra vagy kíváncsi, hogy az élet egyéb területei is érdekeltek-e, akkor azt mondom, hogy igen: a mikrobiológia például mindig is vonzott. Tényleges időm viszont sosem jutott valamilyen hobbi gyakorlására. A tanítás volt az, ami a színház mellett lekötötte minden energiámat és figyelmemet. 16 évig tanítottam; csodaszép időszak volt. Nem sok mindent sajnálok az életemben, de azt, hogy most nem tanítok, azt nagyon.

Mit üzennél a jövő nemzedékének?

Hinni és bízni a saját, a társaik, illetve a tanáraik tehetségében. Emellett lássanak világot, legyenek nyitottak még akkor is, ha az nem mindig könnyű. Szeressenek és hagyják magukat szeretni. Hallgassák meg a La Mancha lovagja című musical Álomdalát, mert ez egy gyönyörű példa arra, amit üzenni érdemes a jövő nemzedékének.

Mesélnél a mostani mindennapjaidról?

Van pár előadás, amiben színpadra állhatok, bár ritkábban. Most már jut arra is időm, amire korábban nem, például sokat foglalkozom az asztrológiával és a filozófiával. Ismét könyvet írok, az lesz a címe, hogy Egy szavam se lehet. Nyáron sokat tanultam angolul. A fejlődés az egyik kulcsszó, azt hiszem. Talán ezt a következő generációhoz szóló üzenethez hozzá lehet tenni: sose szűnjenek meg fejleszteni önmagukat. A szakmai fejlődés mellett az önfejlesztést se adják fel – ezt magamra nézve is fontosnak érzem. Ezt jól érzékelteti a következő anekdota is. Casalshoz, a világhírű csellistához érkezett egy újságíró interjút készíteni. Ekkor Casals már jóval nyolcvan felett járt. Amikor megérkezett hozzá, a mester épp gyakorolt. Az újságíró első kérdése az volt, hogy miért gyakorol 80 évesen, egy ilyen hihetetlen világkarrier után, amit maga mögött tudhat? Casals azt válaszolta: mert érzem, hogy fejlődöm.

 

 

Egyéb hírek

SZFE szakmai gyakorlatok – Minden infó egy helyen!

A szakmai gyakorlat az egyik legizgalmasabb része a képzésnek! Ilyenkor próbálhatod ki magad először élesben a választott szakmádban, építhetsz értékes szakmai kapcsolatokat, és sokan már ekkor megtalálják későbbi munkahelyüket. Nézzük meg szakonként, milyen lehetőségek várnak rád!

SZFE-s rendező nyert a világ legrangosabb autós filmfesztiválján

Varga Sébastien, a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) nemrég végzett second unit rendező szakos hallgatója elnyerte a Nemzetközi Motor Filmdíj – Legjobb Diákfilm elismerését.

Lediplomázott az első second unit rendező évfolyam az SZFE-n

Jelentős mérföldkőhöz érkezett a Színház- és Filmművészeti Egyetem: október 1-én, kedden bemutatkoztak diplomafilmjeikkel az Urániában a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben végzett első second unit rendező évfolyam hallgatói. A Magyarországon, sőt a régióban is egyedülálló képzést Gulyás Buda Balázs Béla-díjas operatőr, a Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjas alkotója vezette, mellette Pirock Gábor, a hazai és nemzetközi kaszkadőr- és akciófilm-szakma kiemelkedő alakja is osztályvezetőként tevékenykedett.

„A mesterek előtt meg kell hajolni” – Ariane Mnouchkine Napszínháza az SZFE Könyvek sorozatban

Újabb jelentős kötettel bővült az SZFE Könyvek sorozat: magyarul is megjelent Béatrice Picon-Vallin francia színháztörténész Théâtre du Soleil – Ariane Mnouchkine Napszínházának első fél évszázada című munkája, amely a legendás társulat első 50 évét mutatja be. Az SZFE Doktori Iskolája által szervezett szeptemberi tankönyvbemutatón a szerző mellett részt vett a társulat két színésze, Duccio Bellugi-Vannuccini és Jancsó Judit is.

Bemutatták filmjeiket az SZFE első second unit akciórendezői

Október 1-jén, nagy szakmai érdeklődés mellett került sor a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) első second unit rendező szakos hallgatóinak diplomafilm-vetítésére az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A végzősök változatos műfajokban, látványos filmtechnikai megoldásokkal és akciódús rövidfilmekkel mutatták be frissen megszerzett tudásukat.

„Nagyon inspiráló mesterszakosokat tanítani” – bemutatkozik Esztergályos Krisztina, az elsőéves forgatókönyvírók osztályvezetője

Szülei neki mutatták meg először aktuális filmjük forgatókönyvét. Ahogy egy barátnője viccelődött vele, náluk a család nem ebédet csinál együtt, hanem filmet. Esztergályos Krisztina mégis inkább angol szakra ment, majd végül őt is utolérte a családi karma: rendező lett, majd forgatókönyvíró. Az elsős osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal vele beszélgettünk.

SZFE-s vizsgafilmet válogattak be egy nemzetközi filmfesztivál programjába

Szvitek Attila, idén végzett dokumentumfilm-rendező hallgatónk kisfilmje, az Eszmélet bekerült a 34. St. Louis-i Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjába. Az alkotás József Attila azonos című verse alapján készült.

„Közösen teremtünk hagyományt a hallgatókkal” – Interjú Maia Morgensternnel

Idén szeptemberben indult el az SZFE új zsidó színházi specializációja, amelynek osztályvezetője a világszerte ismert román színésznő, a Bukaresti Zsidó Színház igazgatója, Maia Morgenstern. A művésznő Budapestre érkezett, hogy megtartsa első óráját; a rektor köszöntötte, mi pedig a tanévkezdésről és jövőbeli terveiről kérdeztük. Morgensternt a közönség többek között Mel Gibson A passió vagy Mészáros Márta A hetedik szoba című filmjéből is ismerheti.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020