„A tanítás egy közös szellemi út” – Kozma Andrással beszélgettünk

Molnár Nikolett
július 31., csütörtök 10:30
Share

A 2025 szeptemberében induló osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban most Kozma András Németh Antal- és Hevesi Sándor-díjjal kitüntetett műfordító, dramaturggal beszélgettünk. A dramaturg osztály vezetőjével készült interjú során többek között az is szóba került, hogy a lexikális tudáson túl mit szeretne átadni tanítványainak.

Osztályfőnökként 2025 szeptemberében indít osztályt először. Miért éppen most?

Nem idegen tőlem a tanítás, hiszen korábban a kaposvári Művészeti Kar Színházi Intézetében is tartottam órákat, illetve tréningeket színészhallgatók számára, valamint az elmúlt évek során az SZFE különböző dramaturg osztályainak hallgatóival is foglalkoztam óraadóként. Ám eddig a dramaturgi és műfordítói munkáim mellett leginkább különféle nemzetközi projektek előkészítésébe és lebonyolításába fektettem a kreatív energiáimat – többek között a Madách Nemzetközi Színházi Találkozó (MITEM) szervezésébe, vagy például Anatolij Vasziljev 2021-es budapesti mesterkurzusának, valamint az SZFE soproni Nemzetközi Színházi Műhelyének megvalósításába. Azt, hogy én legyek az újonnan induló dramaturg osztály vezetője, egy felkérésnek köszönhetem – Vidnyánszky Attila azzal keresett meg, hogy volna-e kedvem és kapacitásom azt a tudást, illetve tapasztalatot, amit az elmúlt 30 év alatt különböző színházi munkáim során felhalmoztam, megosztani a fiatal hallgatókkal.

Fotó: Rombai Péter

Rögtön igent mondott?

Gondolkodtam egy kicsit, hiszen nagy felelősség 5 éven keresztül végigkísérni a hallgatók szellemi, lelki és érzelmi fejlődését. Számomra a tanítás egy komplex folyamat, mert – meggyőződésem szerint – nem csupán lexikális tudást és strukturális ismereteket kell átadnom a diákoknak, hanem leginkább az önálló, művészi gondolkodás, illetve a folyamatos szellemi útkeresés szemléletére érdemes rávezetnem őket. Ez a magam részéről is állandó fejlődést, tanulást igényel, hiszen a világ, azon belül a színház állandóváltozásban van – mindamellett szeretném felmutatni nekik az örök, változatlan értékeket is.

Tanárként milyen elveket vall?

Az elméleti tudás megszerzése mellett leginkább élményszerű, gyakorlati tanulási folyamatba szeretném bevonni őket. Egy komplex, mondhatnám holisztikus szemléleten keresztül nem csupán a szűken vett dramaturgiai gondolkodásba és a dramaturg szakmába lehetőket bevezetni, de ezáltal a színházat olyan összetett, organikus egységként is meg tudom nekik mutatni, ahol nem csak a szövegnek van dramaturgiája, hanem a gesztusoknak, a fényeknek, a zenének, a térnek is – hogy a színházat összművészeti alkotásként, a wagneri értelemben vett Gesamtkunstwerkként tudják értelmezni. Ugyanúgy fontosnak tartom, hogy a dramaturghallgatók megismerkedjenek a színházi alkotás különböző aspektusaival, szakmáival – színészi, rendezői, látványtervezői oldalról egyaránt.

Emellett alapvetően nagyon kíváncsi vagyok a diákok véleményére. Minden osztályban és csoportban, ahol tanítottam, azon túl, hogy saját tapasztalataimat, ismereteimet, tudásomat igyekeztem átadni, legalább annyira próbáltam a diákokat is arra késztetni, hogy osszák meg a saját gondolataikat. Minden generációnak megvan ugyanis a maga attitűdje, mentalitása, világról alkotott képe, és ez általában erősen eltér az előző, illetve a következő generációétól is.

Nagyon fontosnak tartom azt is, hogy a diákok tudatosan, ne csak ösztönösen próbálják megfogalmazni azt, hogy mivel elégedetlenek és mi az, ami nem tetszik nekik – legyenek képesek konstruktív módon artikulálni a gondolataikat arról, hogy szerintük mit és hogyan kellene csinálni. Hogy az érthető módon mindig a régi formák ellen irányuló lázadás mellett adott esetben az „új formák” teremtő gesztusára is képesek legyenek. A tanítást elsősorban folyamatos párbeszédként képzelem el a diákokkal; olyan dialógusként, ami engem és – reményeim szerint – őket is képes inspirálni: egyfajta közös szellemi útként, amelynek során kölcsönösen hatunk egymásra.

Fotó: Rombai Péter

A felvételi folyamat objektíven mérhető kompetenciáin túl mik azok a szempontok, amiket fontosnak tart ahhoz, hogy valaki elinduljon ezen a pályán?

A minél szélesebb körű műveltség azért elengedhetetlen, hogy ne az alapvető lexikális tudás megszerzésével kelljen tölteni az időt az egyetemen. Emellett legalább annyira fontosnak, – ha nem még fontosabbnak – tartom a kreativitást, a kíváncsiságot és a nyitottságot. A felvételi második fordulójában például különböző esszé jellegű feladatokat adtam a jelentkezőknek, ahol egy kép alapján kellett történetet írni, vagy egy vers alapján egy dialógust. Ezek a feladatok sok mindent megmutattak a bennük rejlő kreatív lehetőségekből és potenciálból.

A harmadik fordulóban pedig azt igyekeztem megérteni és megérezni, hogy a jelentkezőnek mennyire van igénye, mennyire van hajlandósága felfedezni a világot, illetve önmagát. Véleményem szerint minden színházi- vagy művészképzés esetén rendkívül fontos, hogy a világ illetve az emberi lét megismerésének szándéka legyen a középpontban, hogy aztán hitelesen elmondhassuk róla a véleményünket. Ezeket a készségeket, valamint tulajdonságokat próbáltam felmérni a felvételi folyamat során, és úgy érzem, sikerült olyan diákokat felvennünk, akik tényleg szeretnének nem csupán tanulni és fejlődni, hanem elmélyülni a saját életükben, valamint az alkotás révén megpróbálni egy kicsit jobbá tenni a világot.

 

Egyéb hírek

David Cronenberg tart mesterkurzust az SZFE-n

A testhorror műfajának világhírű alkotója, David Cronenberg a Színház- és Filmművészeti Egyetem meghívására szeptember 19-én az Uránia Nemzeti Filmszínházban tart mesterkurzust a Budapesti Klasszikus Film Maraton programjának keretében.

Erasmus-hallgatók érkeztek az SZFE-re

Az idei őszi szemeszterben ismét színes nemzetközi közösséggel bővült a Színház- és Filmművészeti Egyetem: 15 Erasmus-hallgató kezdte meg tanulmányait intézményünkben. Az érdeklődők Litvániából, Szlovákiából, Spanyolországból, Németországból, Romániából és Hollandiából érkeztek Budapestre.

A filmklasszikusok fővárosa lesz Budapest – világsztárokkal érkezik a 8. Budapesti Klasszikus Film Maraton

Nyolcadik alkalommal rendezik meg a Budapesti Klasszikus Film Maratont, amely az elmúlt években Európa egyik legfontosabb, restaurált filmklasszikusokat bemutató fesztiváljává nőtte ki magát. A rendezvény mára nemcsak a magyar és külföldi filmrajongók, hanem a nemzetközi szakma számára is kiemelt eseménnyé vált: a világ számos Oscar-díjas és világhírű alkotója fordult már meg vendégként Budapesten.

Minden eddiginél több művész vette át az Arany-, gyémánt- és vasdíszoklevelét az SZFE-n

A 2025-ös esztendő díszoklevél-átadó ünnepsége ismét bebizonyította, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetem büszkén őrzi a hagyományait. A Karrieriroda és a Kommunikációs és Marketingigazgatóság szervezésében létrejött esemény volt az évkezdés legünnepélyesebb pillanata.

Megnyitotta 160. tanévét a Színház- és Filmművészeti Egyetem

A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) 2025. szeptember 5-én tartotta jubileumi tanévnyitóját az Uránia Nemzeti Filmszínházban, ahol közel 160 elsőéves hallgatót köszöntöttek. Az esemény keretében 45 művész jubileumi arany-, gyémánt- és vasdiplomát vehetett át.

Magyarországi ősbemutató az SZFE színpadán – Beszélgetés Adam Ledger rendezővel

Mit üzen ma az Oidipusz-történet? Adam Ledger, a Birminghami Egyetem rendezője most először állít színpadra darabot az SZFE hallgatóival. Martin Crimp A többit láttad már a moziban című művének hazai premierje igazi összmunkával jön létre: dramaturgok, drámainstruktorok, színészek és egy oktató dolgoztak együtt, hogy kortárs közegben szólaltassák meg Euripidész klasszikusát.

Mit lát a néző? – új módszertani kötet jelent meg a színházi befogadás kutatásáról

Szeptember 3-án, a Színház- és Filmművészeti Egyetem egyhetes kulturális programsorozata, az Alkotóműhelyek Hete keretében mutatták be a Mit lát a néző? című hiánypótló színházszociológiai tankönyvet.  A kötet 2025 áprilisában jelent meg a L’Harmattan Kiadó gondozásában, a Károli Könyvek sorozatban, szerkesztői Sepsi Enikő, az SZFE rektora és Szabó Attila, az egyetem oktatója. A kiadvány elméleti hátteret, gyakorlati módszereket és konkrét kérdőíveket kínál mindazoknak, akik színházi nézőkutatások megszervezésével kívánnak foglalkozni.

„Egy szavam se lehet” – beszélgetés Udvarias Katalin, színművésszel

Udvarias Katalin 1974-ben diplomázott a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, és tavaly vette át az arany díszoklevelét. Több mint fél évszázados pályafutása során számtalan főszerepet alakított, emellett 16 évig tanított, könyvet ír, és ma is aktívan dolgozik. Beszélgetésünkben a hivatás szeretetéről, a színészi lét kihívásairól, valamint a boldogság titkáról mesélt.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020