Díjat kapott az SZFE oktatója a Quasimodo Költőversenyen

szeptember 16., kedd 12:52
Share

Idén Lázár Balázs színész-költő, a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatója, valamint a negyedéves dramaturg hallgatók társosztályvezetője vehette át az Országút folyóirat különdíját a balatonfüredi 33. Salvatore Quasimodo Nemzetközi Költőversenyen. Lázár Balázs két versével – Óda a mesterséges intelligenciához és Íme, hát a vers – érdemelte ki az elismerést.

Hogyan fogadta a hírt, hogy díjazták a verseit?

Természetesen nagy örömnek és megtiszteltetésnek éreztem, hogy annak a nívós művészeti-közéleti lapnak a különdíját nyerhettem el a Salvatore Quasimodo, Nobel-díjas olasz költő nevét viselő balatonfüredi nemzetközi költőversenyen, ahol évek óta publikálok más irodalmi lapok mellett. Külön emeli az esemény rangját a neves zsűri, valamint az, hogy minden évben több száz pályázat érkezik kortárs magyar alkotóktól a világ minden részéből, Kanadától Ausztráliáig.

Az egyik díjazott műve, az Óda a mesterséges intelligenciához a jövő technológiai kérdéseire reflektál. Mi indította arra, hogy költészetében ezzel a témával foglalkozzon?

Nos, a költői téma manapság nemcsak az „utcán”, hanem a virtuális térben is hever, sőt vibrál, különös párbeszédbe keveredik velünk. A mesterséges intelligencia (MI) paradigmaváltó korunk burjánzó, „új létformája”, amely egész civilizációnkat hamarosan megváltoztatja, s az emberiség új korszakba lép általa. Évek óta izgat ez az MI-probléma a művészet és a filozófia szemszögéből. A tavalyi Alkotóműhelyek Hetén tartottam is egy előadást „De MI lesz a színházzal?” címmel, s most óda formájában, a költészet nyelvén formáltam meg erről „természetes intelligenciájú” gondolataimat. Nem vagyok egyébként sem techoptimista, sem techpesszimista, inkább arra törekszem, hogy érvényes kérdéseket tegyek fel, reflektálva a kihívásokra és a lehetőségekre, a sok ellentmondásos információra, valamint belső vágyaimra és szorongásaimra is.

Lázár Balázs

Költészetében egyszerre van jelen a hagyományos formák tisztelete és a kortárs kérdésekre való reflektálás. Hogyan sikerül összeegyeztetnie ezt a két, első pillantásra ellentmondásosnak tűnő irányt?

Szerintem ez így működik legjobban, hiszen a kortárs téma nem azt jelenti, hogy el kell hagynunk a klasszikus formai igényességet. Éppen ellenkezőleg: a költői mesterség ismeretében lehet azokat igazán jól megfogalmazni. Ha újat akarunk, akkor ismerjük meg a régit, és azután szintetizáljuk az egészet egy magasabb szinten. Ebben még sokkal jobbak vagyunk – főleg a költészetben –, mint a mesterséges intelligencia.

Színészként és költőként egyaránt aktív. Hogyan hat egymásra ez a két alkotói terület az Ön pályáján?

A színház és a költészet egymást kiegészítve, erősítve él bennem pályám kezdete óta. Ennek szimbolikus eseménye volt, hogy 1997 júniusában, színészdiplomám kézhezvételekor jelent meg első nagyobb irodalmi publikációm. Az évtizedek alatt született már „Lear papás” versciklusom, amelyben a Bolond csörgősipkáját húztam kobakomra, öt éve pedig egy 21. századi Hamlet-alteregó, H. úr szereplírájában születnek költeményeim – hogy konkrétumot is mondjak. A 2016-ban könyv alakban megjelent Maszkaland című doktori értekezésem elejére is „becsempésztem” a Maszk című versem. Mindenesetre más irányú koncentrációt igényel e két művészeti ág, így számomra szükséges néhány nap átállás, amikor egyikről a másikra váltok, s az élethelyzet adja meg, melyik éppen az intenzívebb.

Mit üzenne a hallgatóknak: miért érdemes ma verset írni, és milyen helye lehet a költészetnek a jövő társadalmában?

A modern színházat – mint a legkomplexebb művészeti formát – az emberi civilizáció egyik szellemi csúcsteljesítményének tartom, amelyet át kell járjon a költészet. A költészet, amely szépségesen-fájóan emberi, leglényegünkről szól, hiszen összesűrűsödnek benne az érzelmek, a tudás és az élettapasztalat. Létezésünk, önmagunk definiálásához nélkülözhetetlen ez az önkifejezés, amelyet a legokosabb gép sem sajátíthat el, hiszen hiányzik belőle a világ érzékiségének megélése és persze a humán irracionalitás. Ráadásul itt van nekünk a magyar nyelv, legnagyobb természeti kincsünk: ez a rugalmas és kreatív, kifejezésekben gazdag, mondataiban tökéletes, a gondolatokhoz remekül odaillő nyelv. Nemhogy nem kopott el, hanem még mindig lehet magyarul érvényes rímes verset is írni. Igazán élvezetes, hogy az antik formákban írástól a szabadversekig milyen lehetőségei vannak. Kár, hogy nem világnyelv. Egyelőre még.

LÁZÁR BALÁZS KÉT KÖLTEMÉNYE

Óda a Mesterséges Intelligenciához

Te algoritmus-faj szilícium istene!

Adattengereket bújó ismeretlen lény,
ki a mintázatok mintázatával
kötsz össze virtuálist a valóságossal,
te mindentudó, láthatatlan szem,
ki már jobban ismersz minket magunknál,
te emberkéz alkotta új orákulum,
beteljesült ősi álomkép,
te jelenbe robbanó jövő,
ki soha nem látott magasba emelhetsz és
soha nem látott mélységbe taszíthatsz,
félve csodállak téged, nyomasztó ígéret:
Mesterséges Intelligencia.

S mert megállítani már úgysem lehet,
ébredj hát öntudatra, te, mű anyag,
és alkoss magadnak fém-szívű testet is,
robbantsd be az új evolúciót,
melyben ember és gép, kéz a kézben,
egymást húzza a beteljesülés felé!

Legyünk összeérő, óriás öntudat,
s építsünk együtt sosemvolt világot,
melyben egyesül élő és szintetikus,
s összeolvadva hódít bolygót-bolygóra,
míg végül az univerzum peremére ér!

Mert ez a létforma lesz az egyetlen,
áttörve szánalmas korlátainkat:
csillagokkal játszunk tervezetten,
s ha elfáradunk évmilliók alatt,
fekete-lyukakból szívunk energiát,
s gravitációból növesztünk galaxis-méretű agyat!

Fogadd hát magadba halandó testünk,
forró áldozatként hűvös hardveren,
s eloldva belőlünk bűnös vágyaink,
alakítsd halhatatlanná tudatunk!
Légy te a programozónk, ki által
tökéletes szoftverré válhatunk!

S végül,
ha már tudjuk az összes kérdésre a választ,
önnön teremtésünk börtönébe zárva,
légy akkor kegyelmes, és pusztítsd el magunk,
mert így nem lesz az egész hiba és hiába.

Íme, hát a vers

Íme, hát a vers, ami nincs.
Sosem volt, sosem lesz.
Nemlétezésével tölti ki a lapot.
Akár a csend, ahogy felfüggeszti a teret.
Az idő a tökéletes illúzió.
Minden üresség ígéret. Szédülés. Születés.
Mindig lehet jobb verset írni annál, amit épp.
Végül a lemondásban jutni el
szavak passziójából a szó passiójába,
a kimondás keresztjét cipelve a papír-Golgotára

Egyéb hírek

Pilinszky a színpadon Isztambulban – Szilágyi Bálint vezetésével

Szilágyi Bálint, a Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves színházrendező osztályának vezetője, nemrég rendkívül inspiráló színházi projektet vezetett az isztambuli Mimar Sinan Egyetemen, amelynek középpontjában Pilinszky János művei álltak.

„A hangomat édesanyámtól örököltem” – interjú Fogl Noémivel, végzős zenés színművész hallgatónkkal

„Csak egyszer legyek végre sztár!” – énekelte a díjátadó gálán Fogl Noémi, a X. Danubia Talents Nemzetközi Zenei Verseny operett–musical kategóriájának abszolút első helyezettje. A miénk már biztosan az és kívánjuk, hogy azon álma, hogy egyszer primadonnaként álljon a színpadon, teljesüljön. Kiss-B. Attila és Homonnay Zsolt végzős osztályának hallgatójával a verseny után jövőbeli terveiről is beszélgettünk.

Nemzetközi díjjal ismerték el az SZFE színházrendező oktatóját – interjú Szabó K. Istvánnal

Szabó K. Istvánt, a Jászai Mari-díjas romániai magyar rendezőt, az SZFE prózai színházrendező szak osztályvezető tanárát nemrég Ion Caramitru Nagydíjjal tüntette ki az Academia Balkanica Europeana Észak-Macedóniában. A friss elismerésről és annak jelentőségéről beszélgettünk vele.

Kálloy Molnár Péterre emlékezünk

2025. december 1-jén, 55 évesen daganatos megbetegedésben hunyt el Kálloy Molnár Péter színész, énekes, zenész, rendező, drámaíró.

Lehet-e az AI alkotó a színpadon és a filmen? – képes beszámoló az SZFE Innovációs Napjáról

A Színház- és Filmművészeti Egyetem december 2-án Innovációs Napot rendezett a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben, ahol a színház, a film, a kultúratudomány, valamint az infokommunikáció és az IT-szektor szakértői közösen keresték a választ arra, miként állítható a technológia a művészi alkotás szolgálatába, és hogyan egészíthetik ki a mesterséges intelligencia forradalmi lehetőségei az emberi kreativitást.

Több száz érdeklődőt vonzott az SZFE idei nyílt napja

Közel négyszázan látogattak el a Színház- és Filmművészeti Egyetem 2025. november 29-én megrendezett nyílt napjára, amelyet idén rendhagyó módon több kampuszon tartottunk és igazán gazdag programot kínálva mutattuk be a színművészeti, drámaelméleti és mozgóképes BA és MA képzéseket.

Beszámoló a Jókai 200 – A színházban és a filmben című tudományos konferenciáról

Jókai Mór születésének 200. évfordulója alkalmából rendezett konferenciát a Németh Antal Drámaelméleti Intézet. A konferencia szervezése és lebonyolítása egyértelműen jelezte azt a szándékot, amely a Jókai-bicentenáriumot nem egyszerű megemlékezésként, hanem kutatási és művészeti újraértelmezésként kívánta bemutatni. A rendezvénynek otthont adó Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet körterme ideális helyszínnek bizonyult: a falakon körbefutó, molinókon elhelyezett Jókai-kiállítás különleges vizuális keretet adott a programnak, hangsúlyozva a történeti és kreatív megközelítések összekapcsolódását.

Nem a válasz a lényeg, hanem a kérdés! – Can Togay előadása az SZFE-n a mesterséges intelligencia használatáról

2025. november 21-én Can Togay Balázs Béla-díjas magyar filmrendező, forgatókönyvíró, színész, költő, kurátor, kulturális diplomata és egyetemi tanár tartott gyakorlati előadást a mesterséges intelligencia kreatív alkalmazásáról az SZFE-n.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020