„Célunk, hogy minél több jó film szülessen” – bemutatkozik az SZFE dokumentumfilmes osztályvezető párosa

augusztus 18., hétfő 10:00
Share

A 2025 szeptemberében induló osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal a dokumentumfilm-rendező művész MA osztályának vezetőivel, Barlay Tamással és Moys Zoltánnal beszélgettünk. A Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet oktatóival arra is kitértünk a felvételi eljárás menetének ismertetése mellett, hogyan találja meg egy dokumentumfilmes készülő alkotásának témáját.

Az objektíven mérhető kompetenciákon túl melyek azok a szempontok, amelyeket fontosnak tartanak a felvételi folyamat során?

Barlay Tamás: A felvételi első, írásbeli fordulóján az általános műveltséget mérjük. Fontos, hogy aki a filmjein keresztül szeretne megszólítani másokat, művelt legyen. Ugyanakkor vizsgáljuk az íráskészséget is; van objektív keretrendszer, de ez nagyon gyakorlatias képzés.

Moys Zoltán: A szak mesterképzés, tehát megkívánja, hogy a jelentkezők már rendelkezzenek alapvető ismeretekkel a filmezés terén. Nyilvánvalóan az ember azt is figyeli a felvételinél, hogy mennyire gyakorlat-orientáltak a hallgatók; a dokumentumfilmezéshez kell egyfajta talpraesettség.

B. T.: A felvételi eljárásnak része az is, hogy megadott témára önálló kisfilmet kell készíteni, hiszen ahogy Zoltán mondta, itt már alapozunk az előképzettségükre. Elvileg képesnek kell lenniük arra, hogy akár a mobiltelefonjukkal el tudjanak készíteni bizonyos minőségű mozgóképes anyagot. Ezt pedig pontozzuk is olyan szempontok alapján, hogy mi a téma, azt hogyan sikerült megragadni, illetve hogy milyen a feldolgozás.

Hogy kerültek kapcsolatba az SZFE-vel?

B. T.: Négy évvel ezelőtt Sára Balázs, a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet akkori vezetője kért fel, hogy vállaljam el a dokumentumfilm-rendező mesterképzés vezetését. Először kapásból nemet mondtam, de nem adta fel; végül elvállaltam, amikor kiderült, hogy Zoltánra is számíthatok.

M. Z.: Én ugyanígy felkérés útján érkeztem az egyetemre, mert magamtól soha nem jutott volna eszembe tanítani. Bevallom, meglepődtem, de végül is úgy gondoltam, hogy valóban felhalmoztunk annyi tapasztalatot az évtizedek alatt, amit megéri átadni az új generációnak.

Barlay Tamás

                                        Barlay Tamás

Könnyen megy osztályvezetőként a közös munka?

M. Z.: Kezdettől fogva nem voltak nehézségek, mivel már évtizedek óta kollegiális – most már mondhatom –, baráti kapcsolatban vagyunk Tamással. Ez annak is köszönhető, hogy már az oktatás előtt is nagyon sokat dolgoztunk együtt.

B. T.: Néha vannak viták, de ezeket meg tudjuk beszélni. Nem értünk mindenben egyet; például minden évben vannak olyanok, akiket ő inkább felvenne, én inkább nem vagy fordítva – de ezeket mindig megbeszéljük.

Hogy kell elképzelni egy ilyen közös osztályvezetést? Fele-fele arányban foglalkoznak a hallgatókkal?

M. Z.: Igazából mindenkivel ugyanannyit foglalkozunk mindketten. Vannak közös órák, amiket együtt tartunk, de kialakult köztünk egy nagyon organikus munkamegosztás is. Nyilván amikor valamelyikünk órát tart, utána megbeszéljük, hogy hol tartunk, és nagyon jól fel tudjuk venni a fonalat egymás után. Ahogy már említettük az elején, ez a képzés nagyon gyakorlatias, vagyis az a cél, hogy minél több minőségi, tartalmas film szülessen a két év során.

B T.: Emellett azon vagyunk, hogy a hallgatóknak ne csupán egy darab diplomafilmjük legyen a tanulmányaik végére, de rutint is szerezzenek a filmkészítés terén. Munka közben lehet a legtöbbet tanulni – főként a saját hibáinkból. Például akik idén veszik át a diplomájukat, az első forgatáson elfelejtették összecsapózni a kamera és a hangrögzítő timecode-ját. Néhány napot aztán igénybe vett, mire szinkronizálták a különböző klipek hangfájljait – de ez egy ilyen tanulási folyamat. Mi a hallgatóinktól minden félév közepén és végén kérünk egy-egy projektfilmet. Az első év alatt négy, a második során pedig három anyag készül el, tehát összesen hét filmmel a tarsolyukban hagyják el az egyetemet.

Az elkészítendő filmek témáit készen kapják a hallgatók? Mennyire meghatározott az, hogy miről kell forgatniuk?

M. Z.: Általában a műfajt szoktuk meghatározni, illetve nyilván megszabjuk a kereteket. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy olyan témákhoz nyúljunk és olyan vidékekre jussanak el a hallgatóink, ami nem szokványos. Forgatunk például az elszakított területeken: visszük őket Erdélybe, de a Felvidékre is, hogy megismerkedjenek az ottani magyar közösségekkel. Ezt kifejezetten missziónak tartjuk és azt látjuk, hogy nagyon jól működik. Ellátogatunk a Kárpát-medence eldugott helyeire, ahol azt a feladatot kapják, hogy az adott helyszínen találjanak témát. Akkor szoktak kissé tanácstalanok lenni, amikor megérkezünk egy ismeretlen kis faluba, ami azon kívül, hogy gyönyörű tájon fekszik, nem mond nekik semmit. Ezek a helyzetek úgy szoktak megoldódni, hogy eltöltünk ott pár napot, majd általában azt vesszük észre, hogy nem hogy ne találnának témát, de alig tudnak közülük választani. Annyi jó történetet és kiváló embert, illetve számos olyan kultúrtörténeti emléket vagy természeti értéket találnak ugyanis, amivel szívesen foglalkoznának.

B. T.: Fontosnak tartom, hogy olyan témákat válasszanak ki, amelyek előrevisznek és valamiféle pozitív üzenetet hordoznak. Lehet tragédia, amiről az ember forgat, de a végén mindig legyen valami reménysugár, hogy a nézőknek olyan üzeneteket közvetítsenek ezek a filmek, amelyek építik őket, amely értéket ad nekik és amely felemeli a lelküket. Nagyon pozitív és példaértékű a hallgatóink részéről, hogy sokszor túllépnek az egyetem által biztosított forrásokon, akár kapacitásban, akár anyagiak tekintetében is és ők maguk is rengeteget hozzátesznek. A motiváció és az elhivatottság pedig már a felvételi folyamatnál is kiemelkedően fontos.

A kiemelt képen Moys Zoltán látható.

Egyéb hírek

Az SZFE-n tart mesterkurzust Antal Nimród filmrendező

A Színház- és Filmművészeti Egyetem szervezésében Antal Nimród, magyar származású amerikai filmrendező tart exkluzív mesterkurzust 2025. október 10-én pénteken a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben.

TDK 2025/2027

Idén ismét lehet jelentkezni Egyetemünk Tudományos Diákkörének munkájába, ahová minden osztatlan és osztott BA, illetve MA képzésben tanuló, beiratkozott hallgatónk csatlakozhat. A diákköri munka lehetőséget kínál mindazoknak az egyénileg vagy csoportban dolgozó diákunknak, akik a következő két tanévben „nem tantervi feladat, nem vizsgafeladat” keretei között szeretnének egyetemi, intézeti és témavezetői támogatással művészeti és/vagy tudományos projekteket létrehozni – a számukra legizgalmasabb témában és formában. A TDK részletes felhívása az alábbiakban olvasható.

SZFE szakmai gyakorlatok – Minden infó egy helyen!

A szakmai gyakorlat az egyik legizgalmasabb része a képzésnek! Ilyenkor próbálhatod ki magad először élesben a választott szakmádban, építhetsz értékes szakmai kapcsolatokat, és sokan már ekkor megtalálják későbbi munkahelyüket. Nézzük meg szakonként, milyen lehetőségek várnak rád!

SZFE-s rendező nyert a világ legrangosabb autós filmfesztiválján

Varga Sébastien, a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) nemrég végzett second unit rendező szakos hallgatója elnyerte a Nemzetközi Motor Filmdíj – Legjobb Diákfilm elismerését.

Lediplomázott az első second unit rendező évfolyam az SZFE-n

Jelentős mérföldkőhöz érkezett a Színház- és Filmművészeti Egyetem: október 1-én, kedden bemutatkoztak diplomafilmjeikkel az Urániában a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben végzett első second unit rendező évfolyam hallgatói. A Magyarországon, sőt a régióban is egyedülálló képzést Gulyás Buda Balázs Béla-díjas operatőr, a Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjas alkotója vezette, mellette Pirock Gábor, a hazai és nemzetközi kaszkadőr- és akciófilm-szakma kiemelkedő alakja is osztályvezetőként tevékenykedett.

„A mesterek előtt meg kell hajolni” – Ariane Mnouchkine Napszínháza az SZFE Könyvek sorozatban

Újabb jelentős kötettel bővült az SZFE Könyvek sorozat: magyarul is megjelent Béatrice Picon-Vallin francia színháztörténész Théâtre du Soleil – Ariane Mnouchkine Napszínházának első fél évszázada című munkája, amely a legendás társulat első 50 évét mutatja be. Az SZFE Doktori Iskolája által szervezett szeptemberi tankönyvbemutatón a szerző mellett részt vett a társulat két színésze, Duccio Bellugi-Vannuccini és Jancsó Judit is.

Bemutatták filmjeiket az SZFE első second unit akciórendezői

Október 1-jén, nagy szakmai érdeklődés mellett került sor a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) első second unit rendező szakos hallgatóinak diplomafilm-vetítésére az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A végzősök változatos műfajokban, látványos filmtechnikai megoldásokkal és akciódús rövidfilmekkel mutatták be frissen megszerzett tudásukat.

„Nagyon inspiráló mesterszakosokat tanítani” – bemutatkozik Esztergályos Krisztina, az elsőéves forgatókönyvírók osztályvezetője

Szülei neki mutatták meg először aktuális filmjük forgatókönyvét. Ahogy egy barátnője viccelődött vele, náluk a család nem ebédet csinál együtt, hanem filmet. Esztergályos Krisztina mégis inkább angol szakra ment, majd végül őt is utolérte a családi karma: rendező lett, majd forgatókönyvíró. Az elsős osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal vele beszélgettünk.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020