„Az ismert történeteket is úgy érdemes rendezni, mintha valaki először hallaná” - interjú Fejes Szabolccsal

Molnár Nikolett
2024 december 20., péntek 16:00.
Share

 

 

A Pécsi Nemzeti Színházban megtartották a Hazám, hazám című operabeavató ősbemutatóját. Az előadást negyedéves rendezőhallgatónk, Fejes Szabolcs állította színpadra, akivel arról is beszélgettünk, hogy miért is annyira nehéz műfaj az opera.

 

 

– Idén tavasszal megrendezted a Bánk bán bábopera verzióját, most pedig a Pécsi Nemzeti Színházban mutatkozott be az ugyanezt a történetet feldolgozó Hazám, hazám című operabeavató. Véletlen egybeesés?
– Nem, nem véletlen. Szerintem nagyon fontos alkotás a Bánk bán, de azért ennyire nem vagyok mániákus. Az előző évad végén jött a felkérés a Pécsi Nemzeti Színháztól, hogy rendezzem meg ezt az operabeavatót. Annak ellenére, hogy korábban nem rendeztem operát, Lipics Zsolt igazgatótól óriási bizalmat kaptam ezzel a feladattal. A lehető legfelkészültebben szerettem volna érkezni Pécsre, ezért végeztem egy kis előtanulmányt, és rendeztem meg nyáron a Bánk bán bábopera verzióját az egyetemen. Amikor új ember érkezik egy kőszínházba, nagyon kíváncsiak, de azért kellően kritikusak is, és a bizalmukat csak egyvalamivel lehet kivívni, az pedig a felkészültség, és én igyekeztem ennek eleget tenni.

– Nehéz egy ilyen ismert történetet megrendezni? Jelent-e egyáltalán hátrányt, hogy mindenki ismeri?
– Szerintem az ismert történeteket is úgy érdemes rendezni, mintha valaki először hallaná. Alkotóként neked nem lehet elvárásod a néző felé, hogy márpedig igenis ismerje a történetet, azt mindig érthetően kell átadni, legyen az bármennyire híres. A Bánk bán esetében inkább az volt nehéz, hogy sok nagy, tiszteletreméltó rendező dolgozta már fel előttem ezt az anyagot, így nagyon tudatosan kellett figyeljek arra, hogy ne ezek a már meglévő sémák befolyásoljanak, hanem a saját utamat találjam meg az alkotói folyamatban.

– A pécsi felkérés hogyan érkezett?
– Most vagyok negyedéves, és a harmadik féléves vizsgarendezésemet, a Fekete barátot nézte meg Lipics Zsolt, ami után felhívott, hogy szeretne meghívni a színházába. Egyébként ez egy rendező pályájának organikus fejlődése. Az embert felveszik az egyetemre, ott csinálja a kis vizsgáit. A kis vizsgáit megnézik a nagy színházigazgatók, és ha tetszik, amit látnak, meghívják őket a nagy színházakba kis előadásokat csinálni. Ha jól sikerülnek ezek a kis előadások, akkor jönnek a nagy előadások és lényegében így indul el egy rendező pályája.

– Mennyire nehezítette meg az opera, mint műfaj a rendezést?
– Kezdetben nagyon. Pláne úgy, hogy amikor a felkérés jött, én nem hogy nem rendeztem operát, de azért túl sokat nem is láttam, ezért a felkészülést egy terjedelmes kutatómunkával kezdtem.     Az opera bizonyos értelemben egy nagyon avítt műfaj, nagyon sok szabály és törvényszerűség köti, ami a prózai színház felől szinte érthetetlen. Eleinte ezeket a szabályokat a lehetőségekhez mérten feszegettem, de egy ponton be kellett látnom, hogy nem önmagukért vannak, vagy művészi gőgből fakadnak, hanem egy általam eddig ismeretlen csoda létrejöttét szolgálják.

– Milyen hosszú lett az előadás?
– A felkérés operabeavatóra érkezett, az hangzott el a színház részéről, hogy az eredeti operának egy summázott verziója legyen, ami a hardcore opera rajongóknak szentségtörés. Az az álláspont, hogy operát nem húzunk, holott amennyire beleástam magam, ez teljes abszurdum. Például senkinek nem jutna eszébe Shakespeare-t húzás nélkül játszani. Shakespeare nem kisebb zseni, mint Mozart, mégis Shakespeare-t húzzuk, Mozartot meg nem. Pedig aki a zenét érti, az ugyanúgy meg tudja találni bizonyos hangnemek közt a váltóhangokat, hogy hogyan lehet egyik részről kötni a másikat. Végül egy óra tíz perc lett az előadás hossza, és nagyon örülök, hogy ebben a rövid időtartamban sikerült a teljes sztorit elmesélni, ráadásul a fő áriák és a legerőteljesebb zenék is mind elhangzanak.

– Könnyű volt együtt dolgozni a színházzal, ahol ez volt az első rendezésed?
– Nyitottan és kíváncsian fogadtak. Mielőtt felvettek volna az egyetemre, dolgoztam díszítőmunkásként és ügyelőként is, és ez azért is jelent nagyon komoly előnyt, mert látod a dolgok hátoldalát, látod azt is, ami a színfalak mögött történik. Az operaénekesekkel való munkában az volt kihívás, hogy bár az opera általában egy statikus műfaj, kevés mozgással a színpadon, ehhez képest sokkal intenzívebb, aktívabb világot raktunk össze, ami elsőre nehezen emészthető volt számukra. A nagyon rendhagyó elemekkel bár óvatos voltam, de volt, amit mindenképp szerettem volna átvinni. A második és a harmadik felvonás között mind Katona, mind Erkel szemérmesen ír az Ottó által elkövetett erőszakról, ezzel szemben én ezt színen hagyom, mert azt gondolom, hogy meghatározó eseménye az egész Bánk bán történetnek. De Erkel nem írt rá zenét, Katona nem írt szöveget. Itt egy rövid techno betéttel kötöttem át a harmadik felvonást, így a szimfonikus zenekar és a techno párhuzamosan szól. De persze amikor az ember a koncepció ismertetésén azt mondja az operaénekeseknek, hogy „és akkor itt jön a techno”… onnan nehéz nyerni, de a végén mégis működött, és bár lehet, hogy az énekesek nem vallanák be soha, de szerintem megszerették ők is.

– Folytatódik majd az együttműködés a Pécsi Nemzeti Színházzal?
– Igen. A következő évadban a színház 130 éves évfordulója alkalmából bemutatják a Bánk bán eredeti, háromórás húzatlan verzióját a nagyszínpadon és abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy Gulyás Dénes operaigazgató mellett rendezhetem a darabot.

– Egyáltalán honnan jött az ötlet, hogy rendező szeretnél lenni? Hogy kerültél az SZFE-re?
– Én szerintem mindig rendező akartam lenni, már akkor is, amikor azt se tudtam, hogy van ilyen szakma. De persze nem indult ennyire egyértelműen. Pápán születtem, anyukám és apukám is katona, tehát nem nagyon voltak sem értelmiségi, sem művész felmenők a családban. Egy mezei általános iskolába jártam, ott volt egy portás, akinek volt egy kis tévéje, és mindig régi színházi közvetítéseket nézett. Mivel jóban voltunk, néha behívott, hogy nézzem én is. Azt hiszem, akkor gondoltam először, hogy ez tök jó. Majd felvételiztem Pécsre, ahol egy      művészeti gimibe jártam, és nagyon sokáig azt hittem, hogy színész akarok lenni. Szerintem minden rendező valahol egyszer mélyen színész akart lenni, kivéve azok, akik a képzőművészet vagy a táncművészet felől érkeznek. A klasszikus értelemben vett színházrendező szerintem elsősorban színész gondolkodású.

– Akkor mi billentett át téged a rendezés felé?
– Az, hogy borzalmasan játszottam. Szerintem egy színész attól jó, hogy nagyon erőteljesen a saját mozijában van. Őt csak közepesen érdekli, hogy mi történik a térben. Összességében az fontos, hogy neki mi a motivációja, hova megy, mit csinál, és neki mi a szándéka. Amikor én játszottam, miután elmondtam a szövegem, sokszor nyitva maradt a szám. Mindig szólt a mesterem, Tóth Miklós, hogy „Szabi, csukd be a szád mi van veled, mit csinálsz?” Mondtam neki, hogy a fejemben fut tovább a szöveg, a másik színész szövege. Azt hiszem, ez volt az a pont, amikor felismertem, hogy a színészet nem fog menni, és az, hogy az egész képet próbálom átfogni, az egy másik szakma.

– Tudod már, hogy mi lesz a diplomarendezésed?
– Ebben az évadban még van két projektem: a Nemzeti Színházban rendezem Molnár Ferenc Liliomját januártól, a Déryné társulattal pedig Jókai Mórtól A bolondok grófját áprilistól. A következő évadban készülök Hemingway Az öreg halász és a tenger című művének átiratával, amelyben Blaskó Péter fog játszani, lényegében egy monodráma lesz balett táncosokkal. Előreláthatólag lesz még egy munkám a Soproni Petőfi Színházban, a Győri Nemzeti Színházból pedig Erich Kästnertől A két Lotti megrendezésére kaptam felkérést. Egyelőre ezek a munkák vannak kilátásban. Bár szerencsére elég sűrű év lesz, de legszívesebben a hallgatótársaimmal csinálnám a diplomarendezésemet, mert az lenne a legméltóbb lezárása ennek az öt évnek.

Fotók: Rajnai Richárd

Egyéb hírek

David Cronenberg tart mesterkurzust az SZFE-n

A testhorror műfajának világhírű alkotója, David Cronenberg a Színház- és Filmművészeti Egyetem meghívására szeptember 19-én az Uránia Nemzeti Filmszínházban tart mesterkurzust a Budapesti Klasszikus Film Maraton programjának keretében.

Erasmus-hallgatók érkeztek az SZFE-re

Az idei őszi szemeszterben ismét színes nemzetközi közösséggel bővült a Színház- és Filmművészeti Egyetem: 15 Erasmus-hallgató kezdte meg tanulmányait intézményünkben. Az érdeklődők Litvániából, Szlovákiából, Spanyolországból, Németországból, Romániából és Hollandiából érkeztek Budapestre.

A filmklasszikusok fővárosa lesz Budapest – világsztárokkal érkezik a 8. Budapesti Klasszikus Film Maraton

Nyolcadik alkalommal rendezik meg a Budapesti Klasszikus Film Maratont, amely az elmúlt években Európa egyik legfontosabb, restaurált filmklasszikusokat bemutató fesztiváljává nőtte ki magát. A rendezvény mára nemcsak a magyar és külföldi filmrajongók, hanem a nemzetközi szakma számára is kiemelt eseménnyé vált: a világ számos Oscar-díjas és világhírű alkotója fordult már meg vendégként Budapesten.

Minden eddiginél több művész vette át az Arany-, gyémánt- és vasdíszoklevelét az SZFE-n

A 2025-ös esztendő díszoklevél-átadó ünnepsége ismét bebizonyította, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetem büszkén őrzi a hagyományait. A Karrieriroda és a Kommunikációs és Marketingigazgatóság szervezésében létrejött esemény volt az évkezdés legünnepélyesebb pillanata.

Megnyitotta 160. tanévét a Színház- és Filmművészeti Egyetem

A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) 2025. szeptember 5-én tartotta jubileumi tanévnyitóját az Uránia Nemzeti Filmszínházban, ahol közel 160 elsőéves hallgatót köszöntöttek. Az esemény keretében 45 művész jubileumi arany-, gyémánt- és vasdiplomát vehetett át.

Magyarországi ősbemutató az SZFE színpadán – Beszélgetés Adam Ledger rendezővel

Mit üzen ma az Oidipusz-történet? Adam Ledger, a Birminghami Egyetem rendezője most először állít színpadra darabot az SZFE hallgatóival. Martin Crimp A többit láttad már a moziban című művének hazai premierje igazi összmunkával jön létre: dramaturgok, drámainstruktorok, színészek és egy oktató dolgoztak együtt, hogy kortárs közegben szólaltassák meg Euripidész klasszikusát.

Mit lát a néző? – új módszertani kötet jelent meg a színházi befogadás kutatásáról

Szeptember 3-án, a Színház- és Filmművészeti Egyetem egyhetes kulturális programsorozata, az Alkotóműhelyek Hete keretében mutatták be a Mit lát a néző? című hiánypótló színházszociológiai tankönyvet.  A kötet 2025 áprilisában jelent meg a L’Harmattan Kiadó gondozásában, a Károli Könyvek sorozatban, szerkesztői Sepsi Enikő, az SZFE rektora és Szabó Attila, az egyetem oktatója. A kiadvány elméleti hátteret, gyakorlati módszereket és konkrét kérdőíveket kínál mindazoknak, akik színházi nézőkutatások megszervezésével kívánnak foglalkozni.

„Egy szavam se lehet” – beszélgetés Udvarias Katalin, színművésszel

Udvarias Katalin 1974-ben diplomázott a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, és tavaly vette át az arany díszoklevelét. Több mint fél évszázados pályafutása során számtalan főszerepet alakított, emellett 16 évig tanított, könyvet ír, és ma is aktívan dolgozik. Beszélgetésünkben a hivatás szeretetéről, a színészi lét kihívásairól, valamint a boldogság titkáról mesélt.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020