Lehel Vilmos: „Az öngyilkosság soha nem lehet megoldás”

Varga Viktória
november 4., hétfő 22:03
Share

A halál, az elmúlás áll Lehel Vilmos új darabjának, A Spoon River-i holtaknak a középpontjában, amelyet nemrég mutattak be a Bethlen Téri Színházban. Ebből az apropóból is beszélgettünk az ötödéves színházrendező – fizikai színházi koreográfus szakos hallgatóval, aki ez utóbbi sötét témaválasztás ellenére nagyon is színes egyéniség. Rendez, játszik, koreografál és táncol, de akár gördeszkán is láthatjuk elsuhanni Budapest valamelyik utcáján.

Mik az első visszajelzések A Spoon River-i holtakról?

Örömmel számolok be arról, hogy teltházzal ment mindkét előadásunk. Úgy tűnik, hogy a közönség is szereti a darabot és a színház vezetőségének is nagyon tetszett. Ez utóbbi részben azért fontos, mert az osztályunknak ez az első előadása a Bethlen Téri Színházban. Ez plusz izgalmat is jelentett, hiszen azáltal, hogy a darabunk kikerült az SZFE falai közül, a felelősség is jóval nagyobb rajtunk.

Ebben az előadásban Edgar Lee Masters amerikai költő és drámaíró verseskötetét dolgoztad fel. Honnan jött az ötlet, hogy megrendezd a fizikai színház formanyelve segítségével ezt a művet?

Édesanyám adta a kezembe ezt a kötetet egy-két évvel ezelőtt. Ő mondta, hogy nagyon el tudja képzelni a művet ezzel az esztétikával, ami az én világlátásomat, a színházról alkotott képemet tükrözi. A darab egy képzeletbeli amerikai kisváros életét meséli el a holtak sírversein keresztül, akik a síron túlról is vitatkoznak, veszekednek egymással, miközben megismerjük az élettörténetüket. Ennek a műnek a sötét és groteszk, de egyben humoros világa fogott meg. Olyan összetett emberi sorsokat látunk benne, amelyhez mindenki tud valamilyen módon kapcsolódni, magára tud ismerni az egyes karakterekben.

Hogy választottad ki a színészeket?

 Egyrészt az osztálytársaim, Bari István, Hevesi Fanni és Gálhidi Gizella szerepelnek a darabban, másrészt Hegedűs D. Géza és ifj. Vidnyánszky Attila osztályából kértem fel színészhallgatókat. Piegler Emília például játszott már egy korábbi rendezésemben, a Tangóban, és nagyon megszerettük egymást. Akadnak viszont olyan új emberek is, akikkel nagyon szerettem volna együtt dolgozni; ilyen például Liber Ágoston, aki magát a főszereplőt, Jacket alakította.

A díszlet is nagyon formabontó! Mesélnél róla?

 A látvány Kovács Alíz munkáját dicséri. A díszlet központi eleme 6 darab kuka, amely remek játéklehetőséget kínál a színészeknek. Egyébként a fizikai színház formanyelvének sajátossága, hogy viszonylag kevesebb eszközzel, díszletelemből, de azokat sokoldalúan használva jönnek létre az előadások. Holtak és kukák együtt – egy nagyon erős állítás, de az összefüggés így sem direkt, a néző többféle következtetésre is juthat.

Mit tapasztalsz, a fizikai színház mennyire népszerű ma a fiatalok körében?

 Szerintem ugyanolyan népszerű, mint a prózai színház, de én nem tennék különbséget a kettő között. Ez az előadás is fizikai színházként van aposztrofálva, pedig a szöveg és a mozgás egyenlő arányban vannak jelen. Ugyanakkor a mozdulatokkal, gesztusokkal is abszolút ki tudunk fejezni összetettebb gondolatokat. Szerintem egy színházi előadás formanyelvének meghatározásakor a legfontosabb szempont az, hogy a lehető legkifejezőbben képes legyen megmutatni az adott gondolatot, és ez mindig párosul fizikalitással. Én a gondolati színházban hiszek és abban, hogy egy darabhoz mindig meg kell találni a legkifejezőbb formanyelvet.

A Spoon River-i holtak esetében milyen üzenetet szeretnél átadni a nézőknek?

 Azt, hogy az öngyilkosság nem megoldás. Sok szereplője van a darabnak, de van egy narrátor: Jack, a hegedűs. Vele együtt vesszük újra az élete történéseit. Megértjük, hogy miért lett öngyilkos, és megtudhatjuk azt is, hogy ez miért nem megoldás. Ennyivel viszont nem akartam hazaengedni a nézőket, és próbáltam kínálni egy alternatívát, hogy lehet úgy megélni a világ közvetett és közvetlen negatív hatásait, hogy közben az ember ne rokkanjon bele.

És elárulod, hogy hogyan?

 Mindenki jöjjön el és nézze meg az előadást. (nevet)

 

Hogy érzed, mennyire sikerült kamatoztatnod az elmúlt öt év tapasztalatát ebben az előadásban?

Igyekeztem kifejezésre juttatni minden eddigi tudásomat, de soha nincs olyan, hogy csúcs, mert az ember mindig jobbat és jobbat akar létrehozni. Ez egy nagyon fontos törekvés. Közben az ember folyamatosan érik és változik. Amit én most gondolok a világról, a színházról, a közéletről, azt úgy kell kezelni, mint a huszonnégy éves Lehel Vilmos gondolatait. Nyilván változtam az évek folyamán, és még fogok is.

Melyik volt az a projekt, amit még nagyon szerettél?

Szinte mindegyik. Nemrég volt például az Úri muri bemutatója a Vörösmarty Színházban, az osztályfőnököm, Horváth Csaba rendezésében. Ebben a darabban speciel játszom és borzasztóan élvezem. Nagyon szeretek az osztályfőnökömmel dolgozni, mert a közös munka során mindig azt érzem, hogy fejlődöm. Igazi mesterként tekintek rá.

Játszani, vagy rendezni szeretsz jobban?

Nem tudok választani a kettő közül. Én színházi alkotó-előadóként definiálom magam, aki koreografálni és táncolni is nagyon szeret. Tizenkét évig néptáncoltam és ma is közel áll hozzám ez a táncforma. Ezért is örülök most nagyon annak a lehetőségnek, hogy részt vehetek Horváth Csaba és Farkas Zoltán Batyu új projektjében, a Mezőségi mikrokozmoszokban. Ez egy, a Corvinus Közgáz Néptáncegyüttessel és a Forte Társulattal közös előadás lesz, amit áprilisban mutatunk majd be a Müpában. Az, hogy ebben a produkcióban a néptánc kiegészül a fizikai színházzal, nekem mondhatni egy bonbon. De ebben az évadban számos izgalmas feladat vár még rám. Együtt fogok például dolgozni Balázs Viktorral a Prométheuszban és az osztálytársam, Hevesi Fanni darabját is próbáljuk már a Bethlen Téri Színházban, ráadásul Szécsi Bence rendezésében is szerepet kaptam ugyanitt.

Azt hogyan éled meg, hogy mindjárt vége az egyetemi éveknek? Tudod már, merre tovább?

Vegyes érzéseim vannak. Egyrészt nagyon várom és kíváncsi vagyok, mi vár rám utána. Másrészt szomorú is vagyok, hiszen lezárul egy korszak, kikerülök egy burokból, egy védőhálóból. Az a vágyam, hogy izgalmas projektekben vegyek részt, jó előadásokat hozzak létre. A jövő évadot most még nem igazán látom, ami persze egyfajta bizonytalanságot is kelt bennem. Nyilván ott motoszkálnak a fejemben azok a kérdések, hogy jól használtam-e ki a lehetőségeket, szükség lesz-e rám a későbbiekben. Aztán megnyugtatom magam azzal, hogy nem félni kell, hanem csinálni és remélni, hogy egyik lehetőség majd hozza magával a másikat.

Az előadásról kritikát itt olvashattok.

Egyéb hírek

SZFE szakmai gyakorlatok – Minden infó egy helyen!

A szakmai gyakorlat az egyik legizgalmasabb része a képzésnek! Ilyenkor próbálhatod ki magad először élesben a választott szakmádban, építhetsz értékes szakmai kapcsolatokat, és sokan már ekkor megtalálják későbbi munkahelyüket. Nézzük meg szakonként, milyen lehetőségek várnak rád!

Az SZFE hallgatója kapta az évad legígéretesebb ifjú művészének járó díjat

A magyar operett napja kettős évforduló: Kálmán Imre születésének és Lehár Ferenc halálának dátuma. A Budapesti Operettszínház ilyenkor nagyszabású gálaműsorral ünnepel, és ekkor adják át a magyar operett napjához kapcsolódó díjakat a Nagymező utcai teátrumban. Idén legnagyobb örömünkre az évad legígéretesebb ifjú művészének járó Marsallbot-díjat egyetemünk hallgatója, Kelemen Fanni vehette át.

Közönségkutatás témában rendezett tudományos konferenciát az SZFE és az MMA

Hogyan lesz közönségünk holnap? Van-e közönség közösség nélkül? – ezeket a kérdéseket járták körül a színházi és filmes közönség elérésének kihívásairól rendezett szimpóziumon a kulturális intézmények képviselői és a közönségkutatással foglalkozó szakemberek. Az eseményen az SZFE doktori iskolája is képviseltette magát előadókkal, illetve bemutatták az iskola készülő kötetét a színházi nézőkutatásról.

1956 hőseire emlékeztünk

Egyetemünk az Uránia Nemzeti Filmszínházban tartotta október 23-ai megemlékezését. Az eseményen beszédet mondott Kiss József Jászai Mari-díjas színművész, rendező, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, egyetemünk oktatója. Az ünnepi műsort Mátyássy Szabolcs és Méhes László másodéves zenés színművész osztályának előadása tette teljessé.

Dokumentumfilm kategóriában is SZFE-s hallgató filmjét díjazták Varsóban

Az A-kategóriás Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon tartották a Mélypont érzés című új magyar dokumentumfilm világpremierjét. A rangos szemlén elsős (DLA) doktorandusz hallgatónk, Miklós Ádám rendező alkotása a 15 új dokumentumfilmet bemutató versenyprogramban indult. A zsűri nagyra értékelte a film emberi megközelítését és mély empátiájátezért külön elismeréssel jutalmazta az alkotást. A Filmintézet Inkubátor Programjában készült elsőfilm két szerfüggő felépülését mutatja, és december 5-én érkezik a hazai mozikba a Vertigo Média forgalmazásában.

Különdíjat nyert a Holnap meghalok Varsóban!

Egyetemünk elsős (DLA) doktorandusz hallgatója, Cibulya Nikol független magyar horrorfilmje különdíjat kapott a 40. Varsói Nemzetközi Filmfesztivál első és második játékfilm-kategóriájában. A világ egyik legrangosabb A-kategóriás filmfesztiváljának versenyprogramjában hallgatónké volt az egyetlen magyar játékfilm.

SZFE-s filmek versenyeznek három rangos fesztiválon

A napokban több SZFE-s film is képviseli egyetemünket három különböző filmfesztiválon: az Alexandre Trauner Art/Film Fesztiválon Szolnokon, a Malter filmfesztiválon Debrecenben és a Nordisk Ungdom Film Festival-on Norvégiában.

Hallgatónk szövegeivel kel új életre Mikszáth klasszikusa

A Békéscsabai Jókai Színházban megkezdődtek a Mikszáth klasszikusa, a Noszty fiú esete Tóth Marival című regény alapján készülő előadás próbái. A darab dramaturgja Czene-Polgár Donát, egyetemünk harmadéves hallgatója.

Több betöltése Több betöltése