„Célunk, hogy minél több jó film szülessen” – bemutatkozik az SZFE dokumentumfilmes osztályvezető párosa

augusztus 18., hétfő 10:00
Share

A 2025 szeptemberében induló osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal a dokumentumfilm-rendező művész MA osztályának vezetőivel, Barlay Tamással és Moys Zoltánnal beszélgettünk. A Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet oktatóival arra is kitértünk a felvételi eljárás menetének ismertetése mellett, hogyan találja meg egy dokumentumfilmes készülő alkotásának témáját.

Az objektíven mérhető kompetenciákon túl melyek azok a szempontok, amelyeket fontosnak tartanak a felvételi folyamat során?

Barlay Tamás: A felvételi első, írásbeli fordulóján az általános műveltséget mérjük. Fontos, hogy aki a filmjein keresztül szeretne megszólítani másokat, művelt legyen. Ugyanakkor vizsgáljuk az íráskészséget is; van objektív keretrendszer, de ez nagyon gyakorlatias képzés.

Moys Zoltán: A szak mesterképzés, tehát megkívánja, hogy a jelentkezők már rendelkezzenek alapvető ismeretekkel a filmezés terén. Nyilvánvalóan az ember azt is figyeli a felvételinél, hogy mennyire gyakorlat-orientáltak a hallgatók; a dokumentumfilmezéshez kell egyfajta talpraesettség.

B. T.: A felvételi eljárásnak része az is, hogy megadott témára önálló kisfilmet kell készíteni, hiszen ahogy Zoltán mondta, itt már alapozunk az előképzettségükre. Elvileg képesnek kell lenniük arra, hogy akár a mobiltelefonjukkal el tudjanak készíteni bizonyos minőségű mozgóképes anyagot. Ezt pedig pontozzuk is olyan szempontok alapján, hogy mi a téma, azt hogyan sikerült megragadni, illetve hogy milyen a feldolgozás.

Hogy kerültek kapcsolatba az SZFE-vel?

B. T.: Négy évvel ezelőtt Sára Balázs, a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet akkori vezetője kért fel, hogy vállaljam el a dokumentumfilm-rendező mesterképzés vezetését. Először kapásból nemet mondtam, de nem adta fel; végül elvállaltam, amikor kiderült, hogy Zoltánra is számíthatok.

M. Z.: Én ugyanígy felkérés útján érkeztem az egyetemre, mert magamtól soha nem jutott volna eszembe tanítani. Bevallom, meglepődtem, de végül is úgy gondoltam, hogy valóban felhalmoztunk annyi tapasztalatot az évtizedek alatt, amit megéri átadni az új generációnak.

Barlay Tamás

                                        Barlay Tamás

Könnyen megy osztályvezetőként a közös munka?

M. Z.: Kezdettől fogva nem voltak nehézségek, mivel már évtizedek óta kollegiális – most már mondhatom –, baráti kapcsolatban vagyunk Tamással. Ez annak is köszönhető, hogy már az oktatás előtt is nagyon sokat dolgoztunk együtt.

B. T.: Néha vannak viták, de ezeket meg tudjuk beszélni. Nem értünk mindenben egyet; például minden évben vannak olyanok, akiket ő inkább felvenne, én inkább nem vagy fordítva – de ezeket mindig megbeszéljük.

Hogy kell elképzelni egy ilyen közös osztályvezetést? Fele-fele arányban foglalkoznak a hallgatókkal?

M. Z.: Igazából mindenkivel ugyanannyit foglalkozunk mindketten. Vannak közös órák, amiket együtt tartunk, de kialakult köztünk egy nagyon organikus munkamegosztás is. Nyilván amikor valamelyikünk órát tart, utána megbeszéljük, hogy hol tartunk, és nagyon jól fel tudjuk venni a fonalat egymás után. Ahogy már említettük az elején, ez a képzés nagyon gyakorlatias, vagyis az a cél, hogy minél több minőségi, tartalmas film szülessen a két év során.

B T.: Emellett azon vagyunk, hogy a hallgatóknak ne csupán egy darab diplomafilmjük legyen a tanulmányaik végére, de rutint is szerezzenek a filmkészítés terén. Munka közben lehet a legtöbbet tanulni – főként a saját hibáinkból. Például akik idén veszik át a diplomájukat, az első forgatáson elfelejtették összecsapózni a kamera és a hangrögzítő timecode-ját. Néhány napot aztán igénybe vett, mire szinkronizálták a különböző klipek hangfájljait – de ez egy ilyen tanulási folyamat. Mi a hallgatóinktól minden félév közepén és végén kérünk egy-egy projektfilmet. Az első év alatt négy, a második során pedig három anyag készül el, tehát összesen hét filmmel a tarsolyukban hagyják el az egyetemet.

Az elkészítendő filmek témáit készen kapják a hallgatók? Mennyire meghatározott az, hogy miről kell forgatniuk?

M. Z.: Általában a műfajt szoktuk meghatározni, illetve nyilván megszabjuk a kereteket. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy olyan témákhoz nyúljunk és olyan vidékekre jussanak el a hallgatóink, ami nem szokványos. Forgatunk például az elszakított területeken: visszük őket Erdélybe, de a Felvidékre is, hogy megismerkedjenek az ottani magyar közösségekkel. Ezt kifejezetten missziónak tartjuk és azt látjuk, hogy nagyon jól működik. Ellátogatunk a Kárpát-medence eldugott helyeire, ahol azt a feladatot kapják, hogy az adott helyszínen találjanak témát. Akkor szoktak kissé tanácstalanok lenni, amikor megérkezünk egy ismeretlen kis faluba, ami azon kívül, hogy gyönyörű tájon fekszik, nem mond nekik semmit. Ezek a helyzetek úgy szoktak megoldódni, hogy eltöltünk ott pár napot, majd általában azt vesszük észre, hogy nem hogy ne találnának témát, de alig tudnak közülük választani. Annyi jó történetet és kiváló embert, illetve számos olyan kultúrtörténeti emléket vagy természeti értéket találnak ugyanis, amivel szívesen foglalkoznának.

B. T.: Fontosnak tartom, hogy olyan témákat válasszanak ki, amelyek előrevisznek és valamiféle pozitív üzenetet hordoznak. Lehet tragédia, amiről az ember forgat, de a végén mindig legyen valami reménysugár, hogy a nézőknek olyan üzeneteket közvetítsenek ezek a filmek, amelyek építik őket, amely értéket ad nekik és amely felemeli a lelküket. Nagyon pozitív és példaértékű a hallgatóink részéről, hogy sokszor túllépnek az egyetem által biztosított forrásokon, akár kapacitásban, akár anyagiak tekintetében is és ők maguk is rengeteget hozzátesznek. A motiváció és az elhivatottság pedig már a felvételi folyamatnál is kiemelkedően fontos.

A kiemelt képen Moys Zoltán látható.

Egyéb hírek

Milyen egy casting a tévében? – elkísértünk három SZFE-s hallgatót

Különleges lehetőségben részesült egyetemünk három zenésszínművész-hallgatója, amikor részt vett az MTVA szereplőválogatásán. A Karrieriroda által szervezett castingon a hallgatók a színházi előadói készségeik kiegészítéseként betekintést nyerhettek a televíziós műsorvezetés világába is.

Egy tanév, egy akciófilm – így zajlott az első second unit képzés az SZFE-n

A Színház- és Filmművészeti Egyetemen 2024-ben indított second unit-rendező képzés egyedülálló kezdeményezés a hazai felsőfokú művészképzésben. Az interjúban Gulyás Budával, a szak osztályvezetőjével beszélgettünk az elsőként végzett évfolyammal kapcsolatban szerzett tapasztalatairól, a szakma sajátosságairól és a jövő kihívásairól.

„Én a partneri alkotói viszonyban hiszek” – interjú Kiss Józseffel, a drámainstruktor-rendező szak osztályvezetőjével

A szeptemberben induló elsőéves osztályok vezetőit bemutató sorozatunk következő szereplője Kiss József, a Soproni Petőfi Színház igazgatója – bár őt aligha kell bemutatnunk, hiszen évek óta oktat az SZFE-n. Gyakran dolgozik együtt a hallgatókkal, hiszen a soproni teátrum előadásaiban rendező-, valamint dramaturg- és színészhallgatók is közreműködnek. Hogyan juthatnak el ilyen felkérésekig a drámainstruktor-rendező szakos hallgatók és milyen többletet ad számukra ez a képzés? A tanévkezdésre hangolódva ezekről is beszélgettünk a Jászai Mari-díjas drámaíró-rendezővel.

„A tanítás egy közös szellemi út” – Kozma Andrással beszélgettünk

A 2025 szeptemberében induló osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban most Kozma András Németh Antal- és Hevesi Sándor-díjjal kitüntetett műfordító, dramaturggal beszélgettünk. A dramaturg osztály vezetőjével készült interjú során többek között az is szóba került, hogy a lexikális tudáson túl mit szeretne átadni tanítványainak.

SZFE-s előadások az Ördögkatlan Fesztiválon

A ma induló Ördögkatlan Fesztiválon a Színház- és Filmművészeti Egyetem öt előadással képviselteti magát. Az érdeklődők láthatják a Prométheusz-projektet, a Merülő Szaturnuszt, Az ember, akinek kőből volt a szíve című bábelőadást, A Spoon River-i holtakat és a Passiót.

Szubjektív dramaturg-napló a soproni Nemzetközi Színházi Műhelyről

Negyedéves dramaturghallgatónk, Szalánczi Ágota részt vett az SZFE szervezésében megvalósult Nemzetközi Színházi Műhely munkájában. A workshopról tartott beszámolója az alábbiakban olvasható, amely a kaposvári MATE részvételével, valamint 5 különböző ország – Románia, Peru, Spanyolország, Bulgária és Mongólia – színházi iskoláit képviselő színészmesterség-tanárok és fiatal színész-, illetve rendezőhallgatók közreműködésével zajlott.

Közel 160-an nyertek felvételt az SZFE képzéseire

A Színház- és Filmművészeti Egyetemen közel 160 hallgató kezdi meg tanulmányait 2025 szeptemberében. Idén összesen 95 907 jelentkező került be a magyarországi felsőoktatásba.

Z generációs alkotókat hoz közös platformra két SZFE-s hallgató projektje

Az SZFE két hallgatója, Balogh Benjámin és Czene-Polgár Donát egy önálló projekt megvalósításába kezdett, amely a Z generációs alkotókat állítja a középpontba. A kezdeményezés párbeszédet teremt nemcsak a művészeti ágak, hanem generációk között is – és talán közelebb visz annak megértéséhez, hogyan gondolkodnak ma a legfiatalabb alkotók a világról. Az SZFE Szakkollégium támogatásával futó projekt ötletgazdáival a megvalósulás második fázisában beszélgettünk eddigi tapasztalataikról és a lehetséges végkifejletről.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020