„Célunk, hogy minél több jó film szülessen” – bemutatkozik az SZFE dokumentumfilmes osztályvezető párosa

augusztus 18., hétfő 10:00
Share

A 2025 szeptemberében induló osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal a dokumentumfilm-rendező művész MA osztályának vezetőivel, Barlay Tamással és Moys Zoltánnal beszélgettünk. A Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet oktatóival arra is kitértünk a felvételi eljárás menetének ismertetése mellett, hogyan találja meg egy dokumentumfilmes készülő alkotásának témáját.

Az objektíven mérhető kompetenciákon túl melyek azok a szempontok, amelyeket fontosnak tartanak a felvételi folyamat során?

Barlay Tamás: A felvételi első, írásbeli fordulóján az általános műveltséget mérjük. Fontos, hogy aki a filmjein keresztül szeretne megszólítani másokat, művelt legyen. Ugyanakkor vizsgáljuk az íráskészséget is; van objektív keretrendszer, de ez nagyon gyakorlatias képzés.

Moys Zoltán: A szak mesterképzés, tehát megkívánja, hogy a jelentkezők már rendelkezzenek alapvető ismeretekkel a filmezés terén. Nyilvánvalóan az ember azt is figyeli a felvételinél, hogy mennyire gyakorlat-orientáltak a hallgatók; a dokumentumfilmezéshez kell egyfajta talpraesettség.

B. T.: A felvételi eljárásnak része az is, hogy megadott témára önálló kisfilmet kell készíteni, hiszen ahogy Zoltán mondta, itt már alapozunk az előképzettségükre. Elvileg képesnek kell lenniük arra, hogy akár a mobiltelefonjukkal el tudjanak készíteni bizonyos minőségű mozgóképes anyagot. Ezt pedig pontozzuk is olyan szempontok alapján, hogy mi a téma, azt hogyan sikerült megragadni, illetve hogy milyen a feldolgozás.

Hogy kerültek kapcsolatba az SZFE-vel?

B. T.: Négy évvel ezelőtt Sára Balázs, a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet akkori vezetője kért fel, hogy vállaljam el a dokumentumfilm-rendező mesterképzés vezetését. Először kapásból nemet mondtam, de nem adta fel; végül elvállaltam, amikor kiderült, hogy Zoltánra is számíthatok.

M. Z.: Én ugyanígy felkérés útján érkeztem az egyetemre, mert magamtól soha nem jutott volna eszembe tanítani. Bevallom, meglepődtem, de végül is úgy gondoltam, hogy valóban felhalmoztunk annyi tapasztalatot az évtizedek alatt, amit megéri átadni az új generációnak.

Barlay Tamás

                                        Barlay Tamás

Könnyen megy osztályvezetőként a közös munka?

M. Z.: Kezdettől fogva nem voltak nehézségek, mivel már évtizedek óta kollegiális – most már mondhatom –, baráti kapcsolatban vagyunk Tamással. Ez annak is köszönhető, hogy már az oktatás előtt is nagyon sokat dolgoztunk együtt.

B. T.: Néha vannak viták, de ezeket meg tudjuk beszélni. Nem értünk mindenben egyet; például minden évben vannak olyanok, akiket ő inkább felvenne, én inkább nem vagy fordítva – de ezeket mindig megbeszéljük.

Hogy kell elképzelni egy ilyen közös osztályvezetést? Fele-fele arányban foglalkoznak a hallgatókkal?

M. Z.: Igazából mindenkivel ugyanannyit foglalkozunk mindketten. Vannak közös órák, amiket együtt tartunk, de kialakult köztünk egy nagyon organikus munkamegosztás is. Nyilván amikor valamelyikünk órát tart, utána megbeszéljük, hogy hol tartunk, és nagyon jól fel tudjuk venni a fonalat egymás után. Ahogy már említettük az elején, ez a képzés nagyon gyakorlatias, vagyis az a cél, hogy minél több minőségi, tartalmas film szülessen a két év során.

B T.: Emellett azon vagyunk, hogy a hallgatóknak ne csupán egy darab diplomafilmjük legyen a tanulmányaik végére, de rutint is szerezzenek a filmkészítés terén. Munka közben lehet a legtöbbet tanulni – főként a saját hibáinkból. Például akik idén veszik át a diplomájukat, az első forgatáson elfelejtették összecsapózni a kamera és a hangrögzítő timecode-ját. Néhány napot aztán igénybe vett, mire szinkronizálták a különböző klipek hangfájljait – de ez egy ilyen tanulási folyamat. Mi a hallgatóinktól minden félév közepén és végén kérünk egy-egy projektfilmet. Az első év alatt négy, a második során pedig három anyag készül el, tehát összesen hét filmmel a tarsolyukban hagyják el az egyetemet.

Az elkészítendő filmek témáit készen kapják a hallgatók? Mennyire meghatározott az, hogy miről kell forgatniuk?

M. Z.: Általában a műfajt szoktuk meghatározni, illetve nyilván megszabjuk a kereteket. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy olyan témákhoz nyúljunk és olyan vidékekre jussanak el a hallgatóink, ami nem szokványos. Forgatunk például az elszakított területeken: visszük őket Erdélybe, de a Felvidékre is, hogy megismerkedjenek az ottani magyar közösségekkel. Ezt kifejezetten missziónak tartjuk és azt látjuk, hogy nagyon jól működik. Ellátogatunk a Kárpát-medence eldugott helyeire, ahol azt a feladatot kapják, hogy az adott helyszínen találjanak témát. Akkor szoktak kissé tanácstalanok lenni, amikor megérkezünk egy ismeretlen kis faluba, ami azon kívül, hogy gyönyörű tájon fekszik, nem mond nekik semmit. Ezek a helyzetek úgy szoktak megoldódni, hogy eltöltünk ott pár napot, majd általában azt vesszük észre, hogy nem hogy ne találnának témát, de alig tudnak közülük választani. Annyi jó történetet és kiváló embert, illetve számos olyan kultúrtörténeti emléket vagy természeti értéket találnak ugyanis, amivel szívesen foglalkoznának.

B. T.: Fontosnak tartom, hogy olyan témákat válasszanak ki, amelyek előrevisznek és valamiféle pozitív üzenetet hordoznak. Lehet tragédia, amiről az ember forgat, de a végén mindig legyen valami reménysugár, hogy a nézőknek olyan üzeneteket közvetítsenek ezek a filmek, amelyek építik őket, amely értéket ad nekik és amely felemeli a lelküket. Nagyon pozitív és példaértékű a hallgatóink részéről, hogy sokszor túllépnek az egyetem által biztosított forrásokon, akár kapacitásban, akár anyagiak tekintetében is és ők maguk is rengeteget hozzátesznek. A motiváció és az elhivatottság pedig már a felvételi folyamatnál is kiemelkedően fontos.

A kiemelt képen Moys Zoltán látható.

Egyéb hírek

A modern Prométheusz nyomában

Lukács Ádám rendező 2025-ben végzett az SZFE színművészhallgatójaként. Soron következő interjúnkban vele beszélgettünk a Prométheusz-projekt című előadás kapcsán a görög mitológia időtlen érvényességéről és a jelenkori szorongásokról.

Casting felhívás

A Karrieriroda ajánlásával a Soproni Petőfi Színház és a Csokonai Nemzeti Színház meghallgatást hirdet.

Hamarosan kezdetét veszi a CINEGE Nemzetközi Egyetemi Filmfesztivál

Az idén 160 éves Színház- és Filmművészeti Egyetem jubileumi programsorozatának részeként, első alkalommal rendezi meg november 13–15. között a CINEGE Nemzetközi Egyetemi Filmfesztivált az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A korábban hasonlóképpen az intézmény szervezésében megvalósult Összhang Gálaest után az egyetem hagyományteremtő szándékkal indítja a filmfesztivált is, amelynek célja, hogy közelebb hozza egymáshoz a fiatal filmkészítőket, valamint inspiráló, nemzetközi közeget teremtsen a párbeszéd, illetve a közös tanulás és gondolkodás érdekében.

„Ott vagyunk a nemzetközi filmes térképen” – interjú Varga Sébastiennel

Luxusautók, technikai bravúrok és grandiózus költségvetés – gondolhatnánk, hogy ez a siker kulcsa a világ egyik legjelentősebb autós és motoros témájú filmes seregszemléjén, a Nemzetközi Motor Filmdíjon (International Motor Film Awards). Erre cáfolt rá Varga Sébastien Poros utakon című alkotása, amely nemrég a világ legjobb autós diákfilmje lett Londonban. Frissen végzett second unit rendező hallgatónkat díjátadós élményeiről kérdeztük.

Zentán léptek színpadra az SZFE hallgatói

A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves prózaiszínművész-hallgatói a Zentai Magyar Kamaraszínházban mutatták be elsőéves vizsgaelőadásukat. Az itthon is nagy sikerrel játszott, Repülni hív a magas ég című produkciót október 26-án, vasárnap láthatta a közönség. 

X- Faktor kamerapróba

A Karrieriroda ajánlásával az UFASOW közreműködésével szeretettel hívunk, várunk az X- Faktor kamerapróbáira, hogy testközelből megtapasztalhassátok, hogyan készül egy nagyszabású televíziós produkció.

Meghívó Hruby Edit DLA disszertációjának nyilvános védésére

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Hruby Edit DLA disszertációjának nyilvános védésére.

A kortárs média és a forgatókönyvírás új kézikönyvei - páros könyvbemutató az SZFE-n

Az SZFE Könyvek sorozat két új kötete is bemutatkozott október 15-én az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A friss kiadványok között szerepel a Médialexikon webbook, valamint Patrick Nash Rövidfilmesek kézikönyve című tankönyvének magyar fordítása, amely gyakorlati példákon keresztül ismerteti a rövidfilmes forgatókönyvírás alapjait.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020