„Célunk, hogy minél több jó film szülessen” – bemutatkozik az SZFE dokumentumfilmes osztályvezető párosa

augusztus 18., hétfő 10:00
Share

A 2025 szeptemberében induló osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal a dokumentumfilm-rendező művész MA osztályának vezetőivel, Barlay Tamással és Moys Zoltánnal beszélgettünk. A Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet oktatóival arra is kitértünk a felvételi eljárás menetének ismertetése mellett, hogyan találja meg egy dokumentumfilmes készülő alkotásának témáját.

Az objektíven mérhető kompetenciákon túl melyek azok a szempontok, amelyeket fontosnak tartanak a felvételi folyamat során?

Barlay Tamás: A felvételi első, írásbeli fordulóján az általános műveltséget mérjük. Fontos, hogy aki a filmjein keresztül szeretne megszólítani másokat, művelt legyen. Ugyanakkor vizsgáljuk az íráskészséget is; van objektív keretrendszer, de ez nagyon gyakorlatias képzés.

Moys Zoltán: A szak mesterképzés, tehát megkívánja, hogy a jelentkezők már rendelkezzenek alapvető ismeretekkel a filmezés terén. Nyilvánvalóan az ember azt is figyeli a felvételinél, hogy mennyire gyakorlat-orientáltak a hallgatók; a dokumentumfilmezéshez kell egyfajta talpraesettség.

B. T.: A felvételi eljárásnak része az is, hogy megadott témára önálló kisfilmet kell készíteni, hiszen ahogy Zoltán mondta, itt már alapozunk az előképzettségükre. Elvileg képesnek kell lenniük arra, hogy akár a mobiltelefonjukkal el tudjanak készíteni bizonyos minőségű mozgóképes anyagot. Ezt pedig pontozzuk is olyan szempontok alapján, hogy mi a téma, azt hogyan sikerült megragadni, illetve hogy milyen a feldolgozás.

Hogy kerültek kapcsolatba az SZFE-vel?

B. T.: Négy évvel ezelőtt Sára Balázs, a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet akkori vezetője kért fel, hogy vállaljam el a dokumentumfilm-rendező mesterképzés vezetését. Először kapásból nemet mondtam, de nem adta fel; végül elvállaltam, amikor kiderült, hogy Zoltánra is számíthatok.

M. Z.: Én ugyanígy felkérés útján érkeztem az egyetemre, mert magamtól soha nem jutott volna eszembe tanítani. Bevallom, meglepődtem, de végül is úgy gondoltam, hogy valóban felhalmoztunk annyi tapasztalatot az évtizedek alatt, amit megéri átadni az új generációnak.

Barlay Tamás

                                        Barlay Tamás

Könnyen megy osztályvezetőként a közös munka?

M. Z.: Kezdettől fogva nem voltak nehézségek, mivel már évtizedek óta kollegiális – most már mondhatom –, baráti kapcsolatban vagyunk Tamással. Ez annak is köszönhető, hogy már az oktatás előtt is nagyon sokat dolgoztunk együtt.

B. T.: Néha vannak viták, de ezeket meg tudjuk beszélni. Nem értünk mindenben egyet; például minden évben vannak olyanok, akiket ő inkább felvenne, én inkább nem vagy fordítva – de ezeket mindig megbeszéljük.

Hogy kell elképzelni egy ilyen közös osztályvezetést? Fele-fele arányban foglalkoznak a hallgatókkal?

M. Z.: Igazából mindenkivel ugyanannyit foglalkozunk mindketten. Vannak közös órák, amiket együtt tartunk, de kialakult köztünk egy nagyon organikus munkamegosztás is. Nyilván amikor valamelyikünk órát tart, utána megbeszéljük, hogy hol tartunk, és nagyon jól fel tudjuk venni a fonalat egymás után. Ahogy már említettük az elején, ez a képzés nagyon gyakorlatias, vagyis az a cél, hogy minél több minőségi, tartalmas film szülessen a két év során.

B T.: Emellett azon vagyunk, hogy a hallgatóknak ne csupán egy darab diplomafilmjük legyen a tanulmányaik végére, de rutint is szerezzenek a filmkészítés terén. Munka közben lehet a legtöbbet tanulni – főként a saját hibáinkból. Például akik idén veszik át a diplomájukat, az első forgatáson elfelejtették összecsapózni a kamera és a hangrögzítő timecode-ját. Néhány napot aztán igénybe vett, mire szinkronizálták a különböző klipek hangfájljait – de ez egy ilyen tanulási folyamat. Mi a hallgatóinktól minden félév közepén és végén kérünk egy-egy projektfilmet. Az első év alatt négy, a második során pedig három anyag készül el, tehát összesen hét filmmel a tarsolyukban hagyják el az egyetemet.

Az elkészítendő filmek témáit készen kapják a hallgatók? Mennyire meghatározott az, hogy miről kell forgatniuk?

M. Z.: Általában a műfajt szoktuk meghatározni, illetve nyilván megszabjuk a kereteket. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy olyan témákhoz nyúljunk és olyan vidékekre jussanak el a hallgatóink, ami nem szokványos. Forgatunk például az elszakított területeken: visszük őket Erdélybe, de a Felvidékre is, hogy megismerkedjenek az ottani magyar közösségekkel. Ezt kifejezetten missziónak tartjuk és azt látjuk, hogy nagyon jól működik. Ellátogatunk a Kárpát-medence eldugott helyeire, ahol azt a feladatot kapják, hogy az adott helyszínen találjanak témát. Akkor szoktak kissé tanácstalanok lenni, amikor megérkezünk egy ismeretlen kis faluba, ami azon kívül, hogy gyönyörű tájon fekszik, nem mond nekik semmit. Ezek a helyzetek úgy szoktak megoldódni, hogy eltöltünk ott pár napot, majd általában azt vesszük észre, hogy nem hogy ne találnának témát, de alig tudnak közülük választani. Annyi jó történetet és kiváló embert, illetve számos olyan kultúrtörténeti emléket vagy természeti értéket találnak ugyanis, amivel szívesen foglalkoznának.

B. T.: Fontosnak tartom, hogy olyan témákat válasszanak ki, amelyek előrevisznek és valamiféle pozitív üzenetet hordoznak. Lehet tragédia, amiről az ember forgat, de a végén mindig legyen valami reménysugár, hogy a nézőknek olyan üzeneteket közvetítsenek ezek a filmek, amelyek építik őket, amely értéket ad nekik és amely felemeli a lelküket. Nagyon pozitív és példaértékű a hallgatóink részéről, hogy sokszor túllépnek az egyetem által biztosított forrásokon, akár kapacitásban, akár anyagiak tekintetében is és ők maguk is rengeteget hozzátesznek. A motiváció és az elhivatottság pedig már a felvételi folyamatnál is kiemelkedően fontos.

A kiemelt képen Moys Zoltán látható.

Egyéb hírek

Adventi utazás címmel mutatott be vizsgafoglalkozást az SZFE harmadéves drámainstruktor osztálya

 

,,Egyetlen helyes gondolat megfordíthatja a sorsot” – ez a Senecától kölcsönzött idézet is lehetne az előadás mottója: osztályközösségünkben kiemelten fontosnak tartjuk, hogy egymásnak időt és meghallgattatást adjunk. Tudjuk, hogy egy mély beszélgetés, a csönd ereje és pár kedves gesztus sokat segíthet, főleg az ünnepekhez közeli időszakban.

Megjelent A televízió volt az életünk című kötet – az íróval, Babiczky Lászlóval beszélgettünk

Babiczky László életútja szorosan összefonódik a magyar televíziózás történetével: a kezdeti asszisztensi munkától a Pécsi Körzeti Stúdió vezető rendezői feladatain át a Magyar Televízió archívumának megmentéséig. 1974-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, tavaly vette át az ötvenéves diplomáját, valamint 2025. nyarán jelent meg A televízió volt az életünk című kötete, ennek kapcsán beszélgettünk vele.

Nézőkutatás a Színház- és Filmművészeti Egyetemen

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolája 2025-ben kutatást indított, hogy az intézményben készülő (vizsga)előadásokkal kapcsolatos nézői véleményeket, reflexiókat vizsgálják

Pilinszky a színpadon Isztambulban – Szilágyi Bálint vezetésével

Szilágyi Bálint, a Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves színházrendező osztályának vezetője, nemrég rendkívül inspiráló színházi projektet vezetett az isztambuli Mimar Sinan Egyetemen, amelynek középpontjában Pilinszky János művei álltak.

„A hangomat édesanyámtól örököltem” – interjú Fogl Noémivel, végzős zenés színművész hallgatónkkal

„Csak egyszer legyek végre sztár!” – énekelte a díjátadó gálán Fogl Noémi, a X. Danubia Talents Nemzetközi Zenei Verseny operett–musical kategóriájának abszolút első helyezettje. A miénk már biztosan az és kívánjuk, hogy azon álma, hogy egyszer primadonnaként álljon a színpadon, teljesüljön. Kiss-B. Attila és Homonnay Zsolt végzős osztályának hallgatójával a verseny után jövőbeli terveiről is beszélgettünk.

Nemzetközi díjjal ismerték el az SZFE színházrendező oktatóját – interjú Szabó K. Istvánnal

Szabó K. Istvánt, a Jászai Mari-díjas romániai magyar rendezőt, az SZFE prózai színházrendező szak osztályvezető tanárát nemrég Ion Caramitru Nagydíjjal tüntette ki az Academia Balkanica Europeana Észak-Macedóniában. A friss elismerésről és annak jelentőségéről beszélgettünk vele.

Kálloy Molnár Péterre emlékezünk

2025. december 1-jén, 55 évesen daganatos megbetegedésben hunyt el Kálloy Molnár Péter színész, énekes, zenész, rendező, drámaíró.

Lehet-e az AI alkotó a színpadon és a filmen? – képes beszámoló az SZFE Innovációs Napjáról

A Színház- és Filmművészeti Egyetem december 2-án Innovációs Napot rendezett a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben, ahol a színház, a film, a kultúratudomány, valamint az infokommunikáció és az IT-szektor szakértői közösen keresték a választ arra, miként állítható a technológia a művészi alkotás szolgálatába, és hogyan egészíthetik ki a mesterséges intelligencia forradalmi lehetőségei az emberi kreativitást.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020