Nagy megtiszteltetés és egyben komoly felelősség is, amelynek a tradicionális értékekhez ugyanúgy kell ragaszkodnia, mint ahhoz, hogy mind a munkafolyamat, mind az alkotói és kutatói munka eredménye reflektáljon a modern kor kihívásaira – mondta Timár András színháztörténész, a Színház- és Filmművészeti Egyetem Egyetemi Doktori és Habilitációs Tanácsának titkára az intézmény doktori képzésről.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) PhD- és DLA-programot is hirdet. Milyen sajátosságait tudja kiemelni ezeknek a képzéseknek általánosan és az SZFE-n egyaránt?
Az SZFE doktori iskolája szélesre tárta kapuit. Négyéves képzésünk olyan egyetemi MA-diplomával rendelkező alkotók, kutatók jelentkezését várja, akik a színház-, film- és videóművészet, illetve a társművészetek területén végeznek magas színvonalú alkotói munkát. Művészettudományi képzésünkre pedig elsősorban olyan kutatók, alkotók jelentkezhetnek, akiknek mestervégzettsége megfelel a doktori iskola szakterületeinek. A doktori iskola hallgatóinak szerteágazó alkotói és kutatói munkája sokszínű, komplex képzést igényel, amelyben helyet kap a színház-, a videó- és filmművészet elméleti és történeti megközelítése, a klasszikus és kortárs művelődés- és kultúrtörténeti kontextus.
Kiemelkedően fontosnak tartjuk azt is, hogy az elméleti és a gyakorlati alkotói gondolkodást igénylő ismeretek elsajátítása mellett a kortárs kultúra szempontjából elengedhetetlen szakterületek is helyet kapjanak a képzésben. A képzés négy éve alatt az alkotói, kutatói munkát témavezető segíti, emellett a hallgatók lehetőséget kapnak egymás munkájának értékelésére, a csoportos, szeminárium jellegű konzultációra és alkotói, illetve kutatói műhelymunkára is. A doktoranduszok a képzés során oktatásmódszertani tudásra is szert tesznek, ezáltal is biztosítva egyetemünk oktatói utánpótlását.
Május 31-ig lehet jelentkezni a doktori képzésre. A modellváltással változott a doktori iskola is? Amennyiben igen, miben érhető tetten a változás?
A modellváltás során megszilárdult a Doktori Iskola intézményi keretrendszere az SZFE szervezeti berkein belül. Megalakult az Egyetemi Doktori és Habilitációs Tanács (EDHT), amely a doktori képzés működésének egységességét, szabályozottságát és áttekinthetőségét biztosítja. A tavalyi tanévben nem volt doktori felvételi, ezért az elmúlt év egyfajta határvonalnak is tekinthető a doktori iskola életében. Az új képzési struktúra kialakítása folyamatban van, s ez számos új feladatot és egyben szabadságot is ad a számunkra.
Az új szisztémák meghonosítása a doktori iskola hagyományos értékeinek, alkotói és tudományos színvonalának megtartásával és fejlesztésével történik. Képzési tervünk alapján új, intézményen belüli és neves vendégoktatók bevonását tervezzük a határainkon inneni és túli tudományos és művészeti élet legkülönbözőbb területeiről.
A kutatás, a tudományos pálya nem könnyű hivatás – sem a doktori tanulmányok alatt, sem pedig a végzést követően -, hiszen menedzserszemléletű világban élünk. A képzés reagál-e esetleg a megváltozott tudományos és művészeti térre, lehetőségekre?
Képzésünk a primus inter pares elve alapján működik, a művészettudományok vagy a színház-, film- és videóművészetek doktorává válni hosszú időn keresztül tartó, kitartó és kiemelkedő munka eredménye. Ez nagy megtiszteltetés és egyben komoly felelősség is, amelynek a tradicionális értékekhez ugyanúgy kell ragaszkodnia, mint ahhoz, hogy mind a munkafolyamat, mind az alkotói és kutatói munka eredménye reflektáljon a modern kor kihívásaira. A oktori iskolánk leendő témavezetői és témahirdetései szilárdan mutatják azt a sokszínűséget, amelyből a képzésre jelentkezők választhatnak. A neves színházi és filmes szakemberek idei témakiírásai ugyanúgy lehetőséget adnak klasszikus kulturális és művészeti témák kutatására, mint ahogyan reagálnak a kortárs kultúrára vagy éppen a tudományágak vizsgálati módszertanára.
Sokszínűségünkben is kiemelkedően fontos területek a tradicionális színház, a szakralitás, a báb, a tánc, a zenés színház, a nemzeti drámák és a magyar színházművészet vizsgálata, a színházszociológiai és színházantropológiai kutatások, a digitális technológia, a történelmi film, a kultúraközvetítés és az újmédia trendjeinek tanulmányozása.
Lengyel Emese
Magyar Nemzet
https://magyarnemzet.hu/kultura/2023/05/sokszinuseg-jellemzi-az-szfe-doktori-kepzeset
A testhorror műfajának világhírű alkotója, David Cronenberg a Színház- és Filmművészeti Egyetem meghívására szeptember 19-én az Uránia Nemzeti Filmszínházban tart mesterkurzust a Budapesti Klasszikus Film Maraton programjának keretében.
Az idei őszi szemeszterben ismét színes nemzetközi közösséggel bővült a Színház- és Filmművészeti Egyetem: 15 Erasmus-hallgató kezdte meg tanulmányait intézményünkben. Az érdeklődők Litvániából, Szlovákiából, Spanyolországból, Németországból, Romániából és Hollandiából érkeztek Budapestre.
Nyolcadik alkalommal rendezik meg a Budapesti Klasszikus Film Maratont, amely az elmúlt években Európa egyik legfontosabb, restaurált filmklasszikusokat bemutató fesztiváljává nőtte ki magát. A rendezvény mára nemcsak a magyar és külföldi filmrajongók, hanem a nemzetközi szakma számára is kiemelt eseménnyé vált: a világ számos Oscar-díjas és világhírű alkotója fordult már meg vendégként Budapesten.
A 2025-ös esztendő díszoklevél-átadó ünnepsége ismét bebizonyította, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetem büszkén őrzi a hagyományait. A Karrieriroda és a Kommunikációs és Marketingigazgatóság szervezésében létrejött esemény volt az évkezdés legünnepélyesebb pillanata.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) 2025. szeptember 5-én tartotta jubileumi tanévnyitóját az Uránia Nemzeti Filmszínházban, ahol közel 160 elsőéves hallgatót köszöntöttek. Az esemény keretében 45 művész jubileumi arany-, gyémánt- és vasdiplomát vehetett át.
Mit üzen ma az Oidipusz-történet? Adam Ledger, a Birminghami Egyetem rendezője most először állít színpadra darabot az SZFE hallgatóival. Martin Crimp A többit láttad már a moziban című művének hazai premierje igazi összmunkával jön létre: dramaturgok, drámainstruktorok, színészek és egy oktató dolgoztak együtt, hogy kortárs közegben szólaltassák meg Euripidész klasszikusát.
Szeptember 3-án, a Színház- és Filmművészeti Egyetem egyhetes kulturális programsorozata, az Alkotóműhelyek Hete keretében mutatták be a Mit lát a néző? című hiánypótló színházszociológiai tankönyvet. A kötet 2025 áprilisában jelent meg a L’Harmattan Kiadó gondozásában, a Károli Könyvek sorozatban, szerkesztői Sepsi Enikő, az SZFE rektora és Szabó Attila, az egyetem oktatója. A kiadvány elméleti hátteret, gyakorlati módszereket és konkrét kérdőíveket kínál mindazoknak, akik színházi nézőkutatások megszervezésével kívánnak foglalkozni.
Udvarias Katalin 1974-ben diplomázott a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, és tavaly vette át az arany díszoklevelét. Több mint fél évszázados pályafutása során számtalan főszerepet alakított, emellett 16 évig tanított, könyvet ír, és ma is aktívan dolgozik. Beszélgetésünkben a hivatás szeretetéről, a színészi lét kihívásairól, valamint a boldogság titkáról mesélt.