Nagy megtiszteltetés és egyben komoly felelősség is, amelynek a tradicionális értékekhez ugyanúgy kell ragaszkodnia, mint ahhoz, hogy mind a munkafolyamat, mind az alkotói és kutatói munka eredménye reflektáljon a modern kor kihívásaira – mondta Timár András színháztörténész, a Színház- és Filmművészeti Egyetem Egyetemi Doktori és Habilitációs Tanácsának titkára az intézmény doktori képzésről.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) PhD- és DLA-programot is hirdet. Milyen sajátosságait tudja kiemelni ezeknek a képzéseknek általánosan és az SZFE-n egyaránt?
Az SZFE doktori iskolája szélesre tárta kapuit. Négyéves képzésünk olyan egyetemi MA-diplomával rendelkező alkotók, kutatók jelentkezését várja, akik a színház-, film- és videóművészet, illetve a társművészetek területén végeznek magas színvonalú alkotói munkát. Művészettudományi képzésünkre pedig elsősorban olyan kutatók, alkotók jelentkezhetnek, akiknek mestervégzettsége megfelel a doktori iskola szakterületeinek. A doktori iskola hallgatóinak szerteágazó alkotói és kutatói munkája sokszínű, komplex képzést igényel, amelyben helyet kap a színház-, a videó- és filmművészet elméleti és történeti megközelítése, a klasszikus és kortárs művelődés- és kultúrtörténeti kontextus.
Kiemelkedően fontosnak tartjuk azt is, hogy az elméleti és a gyakorlati alkotói gondolkodást igénylő ismeretek elsajátítása mellett a kortárs kultúra szempontjából elengedhetetlen szakterületek is helyet kapjanak a képzésben. A képzés négy éve alatt az alkotói, kutatói munkát témavezető segíti, emellett a hallgatók lehetőséget kapnak egymás munkájának értékelésére, a csoportos, szeminárium jellegű konzultációra és alkotói, illetve kutatói műhelymunkára is. A doktoranduszok a képzés során oktatásmódszertani tudásra is szert tesznek, ezáltal is biztosítva egyetemünk oktatói utánpótlását.
Május 31-ig lehet jelentkezni a doktori képzésre. A modellváltással változott a doktori iskola is? Amennyiben igen, miben érhető tetten a változás?
A modellváltás során megszilárdult a Doktori Iskola intézményi keretrendszere az SZFE szervezeti berkein belül. Megalakult az Egyetemi Doktori és Habilitációs Tanács (EDHT), amely a doktori képzés működésének egységességét, szabályozottságát és áttekinthetőségét biztosítja. A tavalyi tanévben nem volt doktori felvételi, ezért az elmúlt év egyfajta határvonalnak is tekinthető a doktori iskola életében. Az új képzési struktúra kialakítása folyamatban van, s ez számos új feladatot és egyben szabadságot is ad a számunkra.
Az új szisztémák meghonosítása a doktori iskola hagyományos értékeinek, alkotói és tudományos színvonalának megtartásával és fejlesztésével történik. Képzési tervünk alapján új, intézményen belüli és neves vendégoktatók bevonását tervezzük a határainkon inneni és túli tudományos és művészeti élet legkülönbözőbb területeiről.
A kutatás, a tudományos pálya nem könnyű hivatás – sem a doktori tanulmányok alatt, sem pedig a végzést követően -, hiszen menedzserszemléletű világban élünk. A képzés reagál-e esetleg a megváltozott tudományos és művészeti térre, lehetőségekre?
Képzésünk a primus inter pares elve alapján működik, a művészettudományok vagy a színház-, film- és videóművészetek doktorává válni hosszú időn keresztül tartó, kitartó és kiemelkedő munka eredménye. Ez nagy megtiszteltetés és egyben komoly felelősség is, amelynek a tradicionális értékekhez ugyanúgy kell ragaszkodnia, mint ahhoz, hogy mind a munkafolyamat, mind az alkotói és kutatói munka eredménye reflektáljon a modern kor kihívásaira. A oktori iskolánk leendő témavezetői és témahirdetései szilárdan mutatják azt a sokszínűséget, amelyből a képzésre jelentkezők választhatnak. A neves színházi és filmes szakemberek idei témakiírásai ugyanúgy lehetőséget adnak klasszikus kulturális és művészeti témák kutatására, mint ahogyan reagálnak a kortárs kultúrára vagy éppen a tudományágak vizsgálati módszertanára.
Sokszínűségünkben is kiemelkedően fontos területek a tradicionális színház, a szakralitás, a báb, a tánc, a zenés színház, a nemzeti drámák és a magyar színházművészet vizsgálata, a színházszociológiai és színházantropológiai kutatások, a digitális technológia, a történelmi film, a kultúraközvetítés és az újmédia trendjeinek tanulmányozása.
Lengyel Emese
Magyar Nemzet
https://magyarnemzet.hu/kultura/2023/05/sokszinuseg-jellemzi-az-szfe-doktori-kepzeset
2025. december 1-jén, 55 évesen daganatos megbetegedésben hunyt el Kálloy Molnár Péter színész, énekes, zenész, rendező, drámaíró.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem december 2-án Innovációs Napot rendezett a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben, ahol a színház, a film, a kultúratudomány, valamint az infokommunikáció és az IT-szektor szakértői közösen keresték a választ arra, miként állítható a technológia a művészi alkotás szolgálatába, és hogyan egészíthetik ki a mesterséges intelligencia forradalmi lehetőségei az emberi kreativitást.
Közel négyszázan látogattak el a Színház- és Filmművészeti Egyetem 2025. november 29-én megrendezett nyílt napjára, amelyet idén rendhagyó módon több kampuszon tartottunk és igazán gazdag programot kínálva mutattuk be a színművészeti, drámaelméleti és mozgóképes BA és MA képzéseket.
Jókai Mór születésének 200. évfordulója alkalmából rendezett konferenciát a Németh Antal Drámaelméleti Intézet. A konferencia szervezése és lebonyolítása egyértelműen jelezte azt a szándékot, amely a Jókai-bicentenáriumot nem egyszerű megemlékezésként, hanem kutatási és művészeti újraértelmezésként kívánta bemutatni. A rendezvénynek otthont adó Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet körterme ideális helyszínnek bizonyult: a falakon körbefutó, molinókon elhelyezett Jókai-kiállítás különleges vizuális keretet adott a programnak, hangsúlyozva a történeti és kreatív megközelítések összekapcsolódását.
2025. november 21-én Can Togay Balázs Béla-díjas magyar filmrendező, forgatókönyvíró, színész, költő, kurátor, kulturális diplomata és egyetemi tanár tartott gyakorlati előadást a mesterséges intelligencia kreatív alkalmazásáról az SZFE-n.
A művészet, a gazdaság és a jog összehangolása ma már összetett és gyakran kihívást jelentő feladat. A program célja olyan szakemberek képzése, akik vezetőként képesek átlátni, irányítani és formálni a kulturális élet folyamatait – a színházi, fesztivál-, galéria- vagy nonprofit szférában, illetve kreatív vállalkozásokban. Jelentkezési határidő: 2026. január 16.
Jókai és a nemzeti divat, Jókai és a cirkuszművészet – két nem szokványos előadás a Németh Antal Drámaelméleti Intézet által az írófejedelem születésének 200. évfordulója alkalmából rendezett konferencia programjából, amelynek célja Jókai újragondolása. A Jókai 200 programsorozat részeként megrendezendő konferencián a résztvevők egy különleges felolvasószínházi élményben is részesülhetnek: az egyetem oktatóinak előadásában hallhatják Szirtes Balázs Egy drámaíró kínszenvedései, avagy a jószívű ember fiai című művét. A programsorozatról az intézet vezetőjét, Antal Zsoltot kérdeztük.
Az előző évekhez hasonlóan idén is elkészült a Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős színművész, bábszínész- és színházrendező szakos hallgatóinak portfóliója, amelyet november 10-én mutattunk be a Magyar Teátrumi Társaság (MTT) közgyűlésén, a Nemzeti Színházban.

